Losgeslagen hoogteregelaar

Elke dag kiest de redactie een opmerkelijke grafiek uit de actualiteit. Vandaag: de gelijkenissen tussen de crash van een toestel van Ethiopian Airlines en die van een gelijkaardig toestel van Lion Air.

©MEDIAFIN

Er zijn duidelijk gelijkenissen tussen de crash van een toestel van Ethiopian Airlines eerder deze maand en die van een gelijkaardige Boeing 737 Max van het Indonesische Lion Air eind oktober. Dat verklaarde het Franse onderzoeksbureau BEA gisteren op basis van gegevens uit de vluchtdatarecorder, een van de twee zwarte dozen van het gecrashte Ethiopische toestel. De Fransen staan de Ethiopische autoriteiten bij.

De vluchtgegevens tonen in beide gevallen ongewone intervallen van circa 20 seconden waarbij de vliegtuigneus eerst naar beneden gaat en de verticale snelheid afneemt, waarna het toestel tijdelijk weer het tegenovergestelde doet.

Dat wijst mogelijk op een falen van de voorbije dagen veelbesproken automatische hoogteregelaar in een 737 Max, het Maneuvering Characteristics Augmentation System of MCAS. Bij de Lion Air-vlucht staat zo goed als vast dat die ingebouwde sensor de neus naar beneden geduwd heeft toen dat niet nodig was. De piloten hebben meer dan 20 keer handmatig geprobeerd het toestel weer opwaartser te richten, maar werden keer op keer overruled door het automatische ‘neus-naar-beneden’-commando.

Als bevestigd wordt dat dat softwareprobleem ook aan de basis lag van de jongste crash, rijst de vraag of de certificatie van de Boeing 737 Max door de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA wel correct is verlopen. Volgens Amerikaanse media werden veel van de analyses aan Boeing zelf overgelaten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie