Grafiek van de dag

Pandemieshopping jaagt containertarieven stratosfeer in

Containers komen aan in Jakarta, IndonesiĆ«. ©REUTERS

De prijs om containers te vervoeren van China naar Europa is in acht weken maal vier gegaan.

'We vervoeren gigantische volumes consumentenelektronica, meubels... eigenlijk alles wat te maken heeft met het huis van de mensen', zegt Vincent Clerc, die bij het Deense Maersk verantwoordelijk is voor het vervoer van containers over de oceanen. 'Al onze schepen zijn aan het varen en alle containers die cargo kunnen dragen zijn in gebruik.' Het aandeel van Maersk, volledige naam A.P. Moller-Maersk, is op de beurs van Kopenhagen sinds de coronapaniek van maart verdrievoudigd naar een recordkoers.

De containervervoerprijzen zitten in een perfecte storm. Enerzijds leidden lockdownmaatregelen aan de aanbodzijde tot een lagere activiteit in de havens. Anderzijds leidt de coronacrisis aan de vraagzijde tot een opstoot wegens de opmars van e-commerce. Veel van de zaken die online worden besteld, worden over zee vervoerd.

Inflatie

Heil moet niet meteen verwacht worden van nieuwe schepen. Volgens Clarkson Research ligt het orderboekje momenteel op amper 10 procent van de bestaande vloot. Volgens Financial Times heeft onzekerheid over de toekomstige technologie die de uitstoot vermindert bijgedragen tot het uitstel van bestellingen.

Steeds meer economen vragen zich af of de hogere rederijtarieven zullen leiden tot hogere consumptieprijzen. Capital Economics relativeert: 'De rederijkosten vertegenwoordigen historisch ongeveer 5 procent van de eindprijs van verhandelde goederen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie