Software is zwakke plek in uw auto

Elke dag kiest de redactie een opmerkelijke grafiek uit de actualiteit. Vandaag: de softwarecomplexiteit in personenwagens.

©MEDIAFIN

Hoe moeilijk is het om een zelfrijdende wagen te bouwen? Eén manier om dat in te schatten is te kijken naar het aantal lijntjes softwarecode dat nodig is om alle systemen van zo’n auto feilloos te doen werken.

Vandaag al hebben de nieuwste personenwagens de meest complexe software die mensen ooit geschreven hebben. Met 100 miljoen lijnen broncode bevatten ze meer instructies dan de hele machinerie achter het sociale netwerk Facebook of het besturingssysteem Windows Vista, en dubbel zo veel als de Large Hadron Collider, de grootste deeltjesversneller ter wereld.

Voor een compleet autonome wagen is volgens experts nog eens een veelvoud nodig, rond het miljard lijnen code. Auto’s halen tegenwoordig een ‘biologisch niveau van complexiteit’, om Stanford-professor Chris Gerdes te citeren. Maar met die toenemende complexiteit van software lopen ook de risico’s op.

Foutjes in de code kunnen langer onontdekt blijven en plots onverwachte storingen of ongevallen veroorzaken. Hoe meer code, hoe meer zwakke plekken in de beveiliging waar hackers naar op zoek kunnen gaan.

En bedrijven kunnen in de software moedwillig code verstoppen om wettelijke verplichtingen te omzeilen, zoals het schandaal met de ‘sjoemeldiesels’ heeft aangetoond. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om automakers te verplichten hun broncode publiek te maken, zodat die gecheckt kan worden door onafhankelijke specialisten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie