Griekenland is voor zanger en geschiedenisfreak Joost Zweegers een droombestemming. Na een ongeval hervond hij zichzelf tussen de Cycladische kunst op het eiland Amorgos. ‘Het ongrijpbare prikkelt mijn verbeelding.’
Tijdens een residentie in Parijs bestudeerde kunstenares Sofie Muller uitvoerig de beeldhouwkunst in Parijs door de eeuwen heen. Zo ontdekte ze Musée Rodin in Meudon, het voormalige atelier van de Franse beeldhouwer. ‘Het is een magische plek om rond te snuisteren.’
Acht mensen met een grote affiniteit met kunst vertellen deze zomer over hun favoriete museum. Het kunstenaarskoppel Nel Aerts en Vaast Colson kan niet in Londen komen zonder in de Courtauld Gallery langs te gaan.
Als studente sleepte kunsthistorica Katharina Van Cauteren haar moeder mee door Venetië. Ze bezochten onder meer de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni, met haar zes schilderijen over Sint-Joris en de draak.
Acht mensen met een grote affiniteit met kunst vertellen deze zomer over hun favoriete museum. Mediafin-voorzitter Dirk Velghe geraakte samen met zijn petekind in de ban van de Galerie de Paléontologie et d’Anatomie comparée in Parijs. ‘Je blijft er altijd langer rondhangen dan gepland.’
Eva Wittocx, curator hedendaagse kunst bij M in Leuven, heeft een zwak voor Serralves. Het kunstinstituut in Porto ligt in een prachtig park vlak bij de Atlantische Oceaan.
Als liefhebber van oude meesters kan ondernemer Thomas Leysen niet anders dan een zwak hebben voor het Mauritshuis in Den Haag. ‘Ik krijg er vaak nieuwe inzichten.’
Toen Berlinde De Bruyckere in Kunsthaus Bregenz een expo van de Britse beeldhouwer Anish Kapoor zag, was ze overweldigd. Daar wilde ze ooit ook exposeren. De droom ging in vervulling.
Museum Rietberg in Zürich zal altijd bijzonder blijven voor Aviel Cahn, de artistiek directeur van Opera Vlaanderen. Omdat hij er als kind vaak in de tuin speelde. En omdat Wagner er zijn opera ‘Tristan en Isolde’ schreef.
Verborgen tussen de vele kunsthistorische parels van Firenze ontdekte Sophie Lauwers, de directeur tentoonstellingen bij Bozar, het natuurhistorisch museum La Specola. ‘Je wandelt er van de ene verrassing naar de andere.’
Niet ‘De kus’ van Klimt lokt schrijver Stefan Hertmans naar het Belvedere in Wenen. Hij gaat voor de ‘lichtende sfeer’. En de haast psychotische koppen van beeldhouwer Franz Xaver Messerschmidt.
Sinds ze tien jaar geleden het beeldenpark Château La Coste heeft ontdekt, wil veilinghuisdirecteur Marianne Hoet er elk jaar zijn geweest. ‘Je voelt er spontaan de betekenis van de werken.’
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Deze berichten zijn ingezonden, de bedrijven zijn verantwoordelijk voor de inhoud.