Actionpainter

©rik daems_sabam belgium 2018

Op zondag 25 maart worden alle kunstwerken uit de luchthaven van Zaventem per opbod verkocht. Het veilinghuis Campo (x2) schat de opbrengst op 1 miljoen euro, waarvan de kosten voor de afvalverbrandingsoven wel nog moeten worden afgetrokken. Er zit in de luchthavencollectie namelijk ook een werk, zelf spreekt hij van een ‘kunstwerk’, van Rik Daems. Wie als ‘The Bird’ door het leven en spionagezaken spookt, kan niet ontbreken op een nationale luchthaven. Al worden de meeste birds daar door olympische schutters doodgeschoten vooraleer ze zich in een vliegtuigmotor kunnen boren.

De aanslagen van 22 maart 2016 hebben naast veel menselijk leed ook veel materiële schade teweeggebracht. Ruiten, muren, poorten, daken en terrassen lagen in puin, en een ramp boven op de ramp was dat het doek van Rik Daems gewoon bleef hangen. Toeristen die voor het eerst, en ipso facto voor het laatst, op Zaventem landen, schijnen te geloven dat het hier gaat om een overgebleven getuigenis van de toen aangerichte vernielingen.

Het werk in kwestie heet, opzij iedereen: ‘It’s a Small Universe in a Big Bad World’, waarmee de kunstenaar zijn eigen talent vakkundig heeft samengevat. Daems heeft nog meer banden met de luchthaven. Hoewel hij als bevoegd minister niet eens was ingelicht dat Guy Verhofstadt en Johan Vande Lanotte op eigen houtje Sabena aan Swissair hadden verpatst, en zich in hun nooit geëvenaarde hoogmoed voor liefst 1,4 miljard euro van uw geld in de valies en de koekoeksklok hadden laten zetten, dronk Daems met de Zwitserse oplichters een glas champagne op de redding van onze luchtvaartmaatschappij. De Helveten beaamden dat de champagne ‘très bon’ was, zoals de Belgische would-bewijnkenner naast hen beweerde, en namen schaterend om zoveel dwaasheid de eerste vlucht naar Zürich.

We lezen nu voor uit De Tijd: ‘Volgens de veilingcatalogus voelt Daems zich als schilder verwant met Amerikaanse actionpainters als Jackson Pollock en met Cobra-schilders als Pierre Alechinsky en Karel Appel.’

Welja, en met Pieter Bruegel de Oude. Als u vond dat veilingcatalogi saaie boeken zijn die enkel dienen om stofzuigers zonder motor aan een rijke Chinees of Rus te slijten, moet u na dit stukje kolder uw mening herzien. En wie hoopte dat de humor in De Tijd beperkt blijft tot Zak, Faudt Nieuws en de beurskoers van Roularta, lezen wij een toevoeging voor van onze eigen kunstrecensent, die in dit specifieke geval ver buiten zijn vakgebied moest treden: ‘Wie het ‘kunstwerk’ zou willen kopen, heeft maar beter een grote living. De abstracte installatie is 3 meter bij 8 meter groot en bestaat uit twee helften met daartussen een mozaïek van 40 kleine ‘schilderijtjes’.’

In Neder-Over-Heembeek zijn ze de grote oven tot boven de 1.200 graden Celsius aan het oppoken, een ruime voorraad koolwaterstof is aangerold, en de uitbrandtrommels draaien al op hoge snelheid. Als een van de dagen een giftige wolk over de stad drijft, kunt u misschien niet gezond maar wel opgelucht ademhalen: ‘It’s a Small Universe in a Big Bad World’ behoort dan tot het verleden.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content