Advertentie
Advertentie

Europese Commissie presenteert weg naar klimaatneutrale toekomst: 'We moeten radicaal zijn'

Ursula von der Leyen, de voorzitster van de Europese Commissie, stelde de klimaatplannen voor tijdens een persconferentie. ©EPA

De Europese Commissie heeft woensdag details bekendgemaakt over het pakket aan maatregelen dat Europa tegen 2050 klimaatneutraal moet maken. 'De doelstelling was er al, nu hebben we ook de routekaart.'

'Mensen in Canada sterven door extreme hitte en we hebben tornado's gezien in Tsjechië. Wie nu nog de urgentie wil ontkennen, moet nog eens goed kijken', zei Europees commissaris Frans Timmermans bij de presentatie van de klimaatmaatregelen van de Europese Commissie. 'Het zal moeilijk zijn, maar we móéten het doen. We hebben niet de luxe deze transitie geleidelijk te maken. We moeten radicaal zijn.'

De Europese klimaatdoelstellingen zijn twee jaar geleden vastgelegd in de Green Deal. Het pakket aan maatregelen - Fit for 55 - tekent uit hoe Europa die doelen moet bereiken. 'De doelstelling was er al, nu hebben we ook de routekaart', zegt Ursula von der Leyen, de voorzitster van de Europese Commissie. De belangrijkste maatregelen zijn woensdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Hervorming emissiehandel

CO2 uitstoten gaat in heel wat industrieën meer geld kosten. De EU zal buitenlandse producenten van bijvoorbeeld cement en staal belasten als ze goederen naar Europa importeren. Het Europese emissiehandelssysteem (ETS) wordt in het voorstel uitgebreid naar nieuwe sectoren, waaronder de brandstoffenhandel. Eigenaars van vervuilende schepen moeten emissierechten kopen als ze willen aanmeren in Europese havens. Schepen die binnen de EU varen, vallen ook onder dat systeem. De EU ziet de scheepvaart als een van de moeilijkste sectoren om te verduurzamen. Tot nu viel ze niet onder het ETS.

Tegelijk stelt de EU jaarlijks 4,2 procent minder emissierechten beschikbaar. Nu dalen ze jaarlijks met 2,2 procent.

CO2 uitstoten zal in heel wat industrieën meer geld kosten. ©Peter Hilz

Einde verbrandingsmotor

De uitstoot van broeikasgassen door auto's moet de komende negen jaar dalen met 55 procent ten opzichte van de uitstoot in 1990. De verbrandingsmotor moet helemaal verdwijnen. In het voorstel is ook een verbod opgenomen op de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor vanaf 2035.

Luchtvaartmaatschappijen moeten het gebruik van biobrandstoffen opdrijven en belasting betalen op kerosine. De luchtvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor 3 procent van de uitstoot van broeikasgassen en moet volgens de Europese Commissie meer doen om die te beperken.

Hernieuwbare energie

Het aandeel hernieuwbare energie in de Europese Unie moet tegen 2030 40 procent uitmaken van het totaal. De vorige doelstelling was 32 procent. 'Door ons doel op te trekken geven we een boost aan een economische sector met veel groeipotentieel', zegt Europees commissaris voor Energie Kadri Simson.

Door ons doel op te trekken geven we een boost aan een economische sector met veel groeipotentieel.
Kadri Simson
Europees commissaris voor Energie

Armere landen vrezen dat de energietransitie de prijzen voor de consumenten opdrijft en een groter risico op energiearmoede meebrengt. Daarom komt er een sociaal fonds om energiearmoede te bestrijden. 'Er moet een antwoord zijn voor wie zich niet kan aanpassen door een te laag inkomen', zei von der Leyen. 'Tegelijk verliezen we de langetermijndoelen niet uit het oog. Want de mensen met het laagste inkomen worden het sterkst getroffen door de klimaatverandering.'

Het fonds wordt gefinancierd met de opbrengst van de handel in emissierechten. Die zou in tien jaar tijd 70 miljard euro moeten opleveren.

Voorbeeld geven

Europa produceert 8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De Europese Commissie hoopt dat andere grote economieën haar voorbeeld volgen. 'Emissiereductie, natuurbehoud, jobs en de sociale balans vormen het hart van deze transformatie. En ze zal waarde genereren', zei von der Leyen.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) vindt dat Europese klimaatmaatregelen niet ten koste mogen gaan van de bedrijven en de consumenten in Vlaanderen. ©BELGA

Het maatregelenpakket Fit for 55 moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement. Dat proces kan anderhalf jaar duren.

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zei woensdag in 'De ochtend' op Radio 1 dat de Europese klimaatmaatregelen niet ten koste mogen gaan van de concurrentiekracht van bedrijven of van de consument.

'Vlaanderen vraagt vooral dat de verdeling kostenefficiënt gebeurt, zodat je de meeste klimaatwinst haalt uit de investeringen die je doet', zegt Demir. 'Als we nu kijken naar Oost-Europa zien we dat Polen bijvoorbeeld een doelstelling heeft van -7 procent en dat Roemenië en Bulgarije een doelstelling hebben van 0 en 2 procent. Dan kan het niet de bedoeling zijn dat West-Europese landen een gigantische doelstelling opgelegd wordt waarbij je ook de koopkracht van de mensen, de betaalbaarheid van die hele transitie en de competitiviteit van de bedrijven in het gedrang brengt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie