‘De geest van Léon Lambert leeft voort in onze kunstverzameling'

©ANP

Als we Anne Pètre mogen geloven, de curator van de kunstcollectie van ING België, wordt er binnen de muren van de bank lang niet alleen gediscussieerd over rentevoeten, digitale diensten of kapitaalbuffers.

©Hugard & Vanoverschelde

‘Samen met de Franse kunstenaar Pierre Bismuth lanceerden we een project dat onze werknemers linkt aan een van de kunstwerken uit onze collectie en hen erover doet nadenken. Zo’n 450 personeelsleden nemen deel aan dit initiatief.’ De mening van die werknemers komt later deze herfst aan bod in de tentoonstelling ‘Love. Hate. Debate’, waar ING België een groot deel van zijn rijke kunstcollectie aan het grote publiek toont.

Daarmee blijft ING België volgens Pètre trouw aan de filosofie van Léon Lambert, de Brusselse bankier die aan de basis lag van de bedrijfscollectie met 2.000 stukken. Als telg van een vooraanstaande bankiersdynastie en sterke man van BBL, de voorganger van ING België, bouwde Lambert sinds de jaren 60 een omvangrijke en eclectische kunstcollectie uit.

De collectie van 2.000 werken is eclectisch, maar de nadruk ligt op hedendaagse kunst.
Anne Pètre
Curator kunstcollectie ING België

‘Lambert had absoluut geen snobistische kijk op kunst. Hij wilde die delen met zijn medewerkers’, vertelt Pètre. ‘Toen Lambert in 1987 overleed werd een groot deel van de collectie verkocht aan BBL. Veel van die werken waren wellicht al bekend bij het personeel. Lambert woonde immers in de hoofdzetel van de groep aan de Brusselse Marnixlaan en stalde zijn verzameling er overal uit.’

‘De collectie is een mix van oudere werken - denk aan de schilders van de Latemse School en beelden van Giacometti - maar ook klassieke meubels en Afrikaanse en Aziatische kunst. Maar de eigenlijke voorkeur van Lambert ging naar hedendaagse kunst.’ Hebben de reorganisatie bij ING België en de crisisjaren die eraan voorafgingen geen invloed gehad op de verzameling? ‘Die is nooit in vraag gesteld, net zomin als onze tentoonstellingsruimte aan het Koningsplein. We trekken wel geen jaarlijks budget meer uit om kunst te kopen. Als een werk wordt gekocht, gebeurt dat heel projectmatig en om onze collectie te verrijken. We zullen ook nooit iets kopen op een openbare veiling.’

Dossier: Kunst op het werk

Met 'Kunst op het werk' neemt De Tijd een kijkje in de kunstcollectie van grote en bekende bedrijven. Wat hebben KPMG, Soudal en co. in hun collectie? 

Lees meer op de dossierpagina.

Pètre moet niet lang nadenken als we haar vragen naar het werk dat de collectie perfect vertegenwoordigt. ‘De ‘Denkende Mens’ van de Italiaanse kunstenaar Michelangelo Pistoletto. Een inoxplaat van meer dan twee meter hoog waarop een grote spiegel is gemonteerd. Als je voor het werk staat, zie je niet alleen de denkende man, maar ook jezelf. Pistoletto wilde daarmee de grenzen van tijd en ruimte doen vervagen: je kijkt immers naar een werk dat af is, tegelijk ook naar wat nu gebeurt. Net dat past bij de bank: we zijn ons bewust van onze historiek, maar blikken ook vooruit naar de toekomst.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie