M/V van de dag

Aartsvader van comakijken ziet gebraden kippen binnenvliegen

©AFP

Voor Reed Hastings, de CEO van Netflix, bleek het pandemiejaar ondanks alle concurrentie een doorslaand succes.

Er zijn vast niet veel CEO's die hun product in een brief aan beleggers als een 'bron van escapisme, verbinding en vreugde' omschrijven. Reed Hastings, als baas van Netflix aartsvader van ons comakijkgedrag, deed het en vatte zo met drie woorden akelig raak samen waarom het bedrijf er een boerenjaar heeft op zitten. Als de rode N zich toont, samen met de bekende tune, is het gemakkelijker om te vergeten dat er buiten een dodelijk virus rondwaart.

Mensen cocoonden massaal in hun bubbel voor de kijkbuis. Tussen oktober en december gingen nog eens 8,5 miljoen Netflixlozen door de knieën, wat het bedrijf voorbij de mythische kaap van 200 miljoen betalende abonnees stuwde. Het resultaat van een heel coronajaar? Plus 37 miljoen.

Toch loert er gevaar: Disney haalde met zijn streamingdienst Disney+ 87 miljoen gebruikers in het eerste jaar sinds de opstart eind 2019. 'Superindrukwekkend', volgens de Californiër Hastings.

Swaziland

Toch lijkt het sterk dat Hastings er veel slaap voor zou laten. De 60-jarige geeft keer op keer de indruk dat hij nog altijd met goede luim door het streaminglandschap danst, dat hij nota bene zelf vormgaf. Hastings liet zich ook woensdag weer trakteren op een maaltijd van de oer-Amerikaanse restaurantketen Denny's, wat hij steevast doet als hij iets te vieren heeft. In de call met analisten grapte hij dat een shuffleknop die het bedrijf wil uitproberen 'I'm Feeling Lucky' gaat heten - een steek naar de zoekmotor Google, die ook zo'n knop heeft.

Reed Hastings op de analistencall: 'Een I Feel Lucky-knop, misschien is dat wel iets'

Was Hastings in de wieg gelegd om de toekomst van tv-kijken vorm te geven en op zijn zestigste toe te kijken hoe de gebraden kippen hem tijdens een pandemie in de mond zouden vliegen? Zijn jeugd was alleszins danig kleurrijk, met de deur-aan-deurverkoop van stofzuigers en passages bij de Amerikaanse marine en het Peace Corps in Swaziland, dat Hastings op latere leeftijd vermoedelijk niet van al te veel meer opkijkt. 'Als je eenmaal door Afrika gelift hebt met ten bucks op zak, dan lijkt een bedrijf oprichten niet meer zo intimiderend.'

Als je eenmaal door Afrika gelift hebt met ten bucks op zak, dan lijkt een bedrijf oprichten niet meer zo intimiderend.
Reed Hastings
CEO van Netflix

Het bedrijf dat Hastings na een korte passage op Stanford University, de incubator voor elk goed Silicon Valley-bedrijf, in 1997 opstartte, was logischerwijs niet het Netflix dat we nu kennen. Hij kwam op de proppen met een postorderbedrijf waar je onbeperkt dvd's kon bestellen voor een vaste som, nadat hij zelf een videotheekboete van 40 euro had moeten ophoesten voor het te laat terugbrengen van 'Apollo 13'. In 2007, wanneer de internetsnelheden eindelijk wat omhoog gingen, kwam er ook een streamingdienst.

Start-up

Scepsis was er initieel absoluut, maar Hastings loodste zijn bedrijf naar de standaard zowel qua kijkmateriaal als technologie. Series moeten de vergelijking met pakweg 'The Queen's Gambit', 'Stranger Things' of 'La Casa de Papel' aankunnen, platformen waar je de intro of generiek niet kan doorspoelen, zijn per definitie gebuisd. Netflix is zo de standaard die ook kan worden aangevallen, zelfs door bedrijven die al bijna honderd jaar bestaan, zoals Disney.

Maar de uitdagers mogen zich niet mispakken. Ook al komt Hastings niet meer over als de nietsontziende start-upondernemer, toch runt hij zijn bedrijf nog altijd met heel veel scherpte. Vraag dat maar aan Cindy Holland, de vrouw die toppers zoals 'The Crown', 'Stranger Things' en 'Orange Is The New Black' naar het scherm loodste. Ze vertrok vorig jaar toen er voor haar geen rol meer weggelegd was na een shake-up van het management.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud