M/V van de dag

'Diplomatische' Clement neemt stokje tijdelijk over bij Plopsa

Koen Clement staat bekend als een minzaam man. ©Dieter Telemans

Na het ontslag van Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof moet voorzitter Koen Clement tijdelijk het roer overnemen en rust brengen. Voor Studio 100 begint de zoektocht naar een nieuwe pretparkbaas.

Toen Koen Clement in januari 2018 tot voorzitter van Studio 100 werd benoemd, omschreef co-CEO Hans Bourlon hem als 'een minzaam man met een luisterend oor'. Dat profiel als minzame onderhandelaar en Clements 'grote liefde' voor de diplomatie, zoals hij het ooit in De Tijd noemde, zullen de komende weken van pas komen.

Vandaag neemt Clement, die ooit meedeed aan het diplomatenexamen, tijdelijk het roer over van de pretparkpoot Plopsa. Dinsdagmiddag maakte Studio 100 een einde aan de samenwerking met Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof.

Advertentie

Die was in opspraak gekomen na een onderzoek van De Tijd, waarin tientallen ex- en huidige werknemers getuigden over grensoverschrijdend gedrag met Van den Kerkhof als aanjager. Het rapport van advocaat Christine Mussche, die op basis van dat onderzoek als meldpunt werd aangesteld, was de druppel. Hoewel het rapport niet openbaar gemaakt wordt, is het volgens onze informatie erg lijvig. Ook de commercieel directeur (CCO) moet het bedrijf verlaten.

De afgelopen periode stemt ons tot nadenken. We zullen alle nodige maatregelen nemen, zodat elke werkomgeving in de Studio 100 Group positief en aangenaam is en blijft.

Gert Verhulst en Hans Bourlon
Co-CEO's Studio 100

'Van den Kerkhof is een van de drijvende krachten geweest achter de mooie groei van Plopsa de afgelopen 23 jaar. Daarvoor zijn we hem erkentelijk', klonk het bij Studio 100. Van den Kerkhof maakte van Plopsa de cashmachine van de groep, goed voor meer dan de helft van de totale omzet.

Toch bleek de menselijke prijs niet langer houdbaar. 'De afgelopen periode stemt ons tot nadenken. We zullen alle nodige maatregelen nemen, zodat elke werkomgeving in de Studio 100 Group positief en aangenaam is en blijft', reageerden Gert Verhulst en Bourlon, de co-CEO's van Studio 100.

Snel een opvolger

In afwachting van de komst van een nieuwe (interim-)CEO neemt Clement de lopende zaken bij Plopsa waar. De 58-jarige is een echte mediaman. Hij begon zijn carrière bij Het Laatste Nieuws, werd nadien directeur van de krant De Morgen en ging in 2008 de prestigieuze Nederlandse uitgever WPG leiden. Later hielp hij bij de verzelfstandiging van Standaard Uitgeverij, de Belgische tak van WPG. Nadat hij in 2016 naast de topjob van CEO bij de VRT had gegrepen, werd Clement directeur van het cultuurfestival Europalia.

Advertentie

Studio 100 moet op zoek naar iemand die het zakelijke vernuft van Van den Kerkhof kan evenaren, maar er wel een andere leiderschapsstijl op na houdt.

In de personeelsvergadering van Plopsa sprak Studio 100 dinsdagmiddag over een termijn van 'enkele weken'. De zoektocht naar een nieuwe CEO moet dus snel gaan. Een eenvoudige klus wordt dat allerminst. De entertainmentgroep uit Schelle moet op zoek naar iemand die het zakelijke vernuft van Van den Kerkhof kan evenaren, maar er een andere leiderschapsstijl op na houdt.

Clement moet de rust laten terugkeren op Plopsa's hoofdkantoor in De Panne, en de dagelijkse werking weer vlot laten lopen. Het pretpark tussen de duinen en de polders is het best bezochte van België, met in 2022 een recordaantal van 1,4 miljoen bezoekers. Dinsdagmiddag werd ook het voornemen geuit om de samenwerking tussen Studio 100 en Plopsa een 'stuk beter te laten verlopen'.

Bourlon en Verhulst hopen naar eigen zeggen 'samen met het hele Plopsa-team de bladzijde te kunnen omslaan en enthousiast aan de slag te gaan om te doen waar het hart van Plopsa ligt: onze bezoekers een onvergetelijke dag aanbieden in een van onze fantastische parken.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.