Grootgrutter met passie voor het levenslied

Frits van Eerd bij de opening van een Jumbo-winkel in Pelt. ©BELGA

Corona of niet, Frits Van Eerd beleeft een topjaar. Zijn supermarktketen Jumbo groeit als kool, zijn wielrenner Wout Van Aert toonde zich deze week in topvorm, en straks wordt hij wellicht mede-egenaar van de winkelketen HEMA.

Gekleed in een blauw-geel feestpak, biertje in de hand, je eigenhandig geschreven carnavalshit door een overvol café brullen: we zien het Jef Colruyt, de baas van de gelijknamige supermarktketen, nog niet zo snel doen. Zijn Nederlandse collega Frits van Eerd, de CEO van de supermarktgroep Jumbo, heeft daar geen probleem mee. Het filmpje van zijn nummer ‘Fan van jou’, begin dit jaar opgenomen met zijn muziekband het Feestteam, is op YouTube al meer dan 60.000 keer bekeken.

Frits & Feestteam zingen 'Fan van Jou'

Niet dat de 53-jarige topmanager lak heeft aan zijn publieke imago. Van Eerd is een grote fan van carnaval, zoals wel meer van zijn streekgenoten in de Nederlandse provincie Noord-Brabant, maar hij maakte zich wat zorgen over de impact van die liefhebberij op de reputatie van zijn bedrijf. Dat hij het filmpje toch maakte, zei hij in februari aan de krant Algemeen Dagblad, had te maken met een verslag op de Vlaamse tv-zender VTM.

‘We openden (in november 2019, red.) onze eerste winkel in België en het journaal had een profiel van mij gemaakt. Ik werd neergezet als schlagerzanger, autocoureur, trompettist, wielerliefhebber en oh ja, ook nog de CEO van Jumbo. Ik concludeerde dat het helemaal geen zin heeft nog tegen die reputatie te vechten. Ik hoef mezelf ook niet te verdedigen, want met Jumbo gaat het prima. Dan kan ik net zo goed dat liedje uitbrengen.’

Zoontje van de baas

Niet voor het eerst stoorde Van Eerd zich aan de karikatuur die soms van hem wordt neergezet. In zijn jonge jaren moest hij vaak opboksen tegen het beeld dat hij als ‘zoontje van de baas’ alles in de schoot geworpen kreeg. Die ‘baas’, zijn vader Karel van Eerd, bouwde een familiale groothandel in de jaren 80 en 90 uit tot een middelgrote supermarktketen in de zuidelijke Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

Het was echter zoon Frits, die in 2002 aan boord kwam als algemeen directeur, die het bedrijf naar zijn huidige koppositie in de Nederlandse retailmarkt bracht. De voorbije elf jaar reeg Van Eerd de overnames aan elkaar, met als uitschieters de supermarktketens Super De Boer (2009), C1000 (2012) en Emté (2018), en de restaurantketen La Place (2016).

Nu Jumbo in eigen land met bijna 700 winkels aan zijn groeilimiet komt, zoekt de keten expansie in Vlaanderen. Dat er nog maar vier Vlaamse vestigingen zijn - in Deurne, Pelt, Rijkevorsel en Lanaken - heeft meer te maken met de coronacrisis dan met een gebrek aan ambitie. Jumbo blijft herhalen dat het in Vlaanderen ruimte ziet voor 100 winkels, en droomt van expansie in Wallonië en Frankrijk.

HEMA

Het succes van de Jumbo-winkels doet de eigenaars dromen van meer, want de familie Van Eerd heeft haar zinnen gezet op de oer-Hollandse warenhuisketen HEMA. Frits, zijn zussen Colette en Monique, vader Karel en moeder Kitty zijn samen met de ondernemer Marcel Boekhoorn de medefinanciers van een bod dat wordt uitgebracht door de investeringsmaatschappij Parcom. Jumbo sloot onlangs al een deal met HEMA om elkaars producten te verdelen, en waarnemers gaan ervan uit dat het bod van Parcom de meeste kansen maakt.

Wout Van Aert

F1-piloot Max Verstappen, prins Bernhard van Oranje en Frits van Eerd tijdens de 'Jumbo Racedagen' in 2018, op het circuit van Zandvoort. ©ANP

Aan zijn passie rallyrijden komt Van Eerd tegenwoordig minder vaak toe, maar als hoofdsponsor van de wielerploeg Jumbo-Visma kan hij zijn zakelijk succes een sportief verlengstuk geven. Die ploeg, een combi met de Noorse softwaregroep Visma, heeft met onder anderen Wout Van Aert en Tom Dumoulin de benen in huis voor een zege in de Tour de France.

Een overwinning is wellicht ook wat Van Eerd van zijn renners verwacht. ‘Frits wilde kampioen worden. En als Frits ergens zijn zinnen op zet, lukt dat meestal ook’, zei de Belgische rallyrijder Erwin Mombaerts in een recent kranteninterview over zijn voormalige piloot.

Zakelijk blijft er voor de onvermoeibare manager nog wel een grote trofee binnen te halen: het Nederlandse marktleiderschap afsnoepen van Albert Heijn, de zusterketen van Delhaize. Hoe vaker Van Eerd in interviews herhaalt dat hij daar niet op uit is, hoe meer hij de indruk wekt dat het zijn ultieme droom is.

Wielerploeg. Met de Belgische renner Wout Van Aert verkeert Frits van Eerds ploeg Jumbo-Visma in topvorm.

Rallykampioen. Van Eerd stortte zich al in zijn jonge jaren, tegen de zin van pa en ma, op de autosport. In 2006 won hij het Nederlandse rallykampioenschap, hij reed al vijf keer de beroemde Dakar-rally en rijdt voor het Nederlandse team in de 24 uur van Le Mans. Jumbo sponsort ook de Nederlandse F1-piloot Max Verstappen.

Carnaval. Op het jaarlijkse carnaval in het Brabantse Veghel, het hoofdkwartier van Jumbo, is Van Eerd een vaste klant. Hij nam er zijn carnavalshit ‘Fan van jou’ op.

Geel. Van Eerd bouwde rond zijn supermarktketen een familiale werkcultuur. Werknemers die in een nieuwe winkel aan de slag gaan, worden opgehaald in een knalgele toerbus - geel is de huiskleur van Jumbo - en naar Veghel gebracht voor een snelcursus Jumbo-filosofie en een praatje van de grote baas.

HEMA. Samen met zijn familie is Van Eerd kandidaat voor de overname van de Nederlandse winkelketen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie