M/V van de dag

Maleisische 'straatvechter' loodst superapp naar superwaardering

Anthony Tan, de oprichter van Grab. ©Bloomberg

Zijn bedrijf is geen tien jaar oud, maar trekt al naar de Nasdaq met een waardering van 40 miljard dollar. Anthony Tan bouwde eerst het 'Uber van Zuidoost-Azië', maar is nu al een paar stappen verder.

Zijn werknemers mogen hem niet aanspreken als 'baas', zei de Maleisiër Anthony Tan in 2017 in een interview met de zender CNBC. Hij is een 'leider', wat volgens hem 'meer dienend' klinkt. Hij heeft ook geen 'werknemers' onder zich, maar 'Grabbers'. Of dat allemaal klopte of alleen goede pr was, zullen we nooit weten. Het was wel duidelijk dat Tan de cultuur bij zijn bedrijf Grab probeerde af te zetten tegenover de toxische werkomgeving bij het grote voorbeeld: Uber.

Uber ontstond in 2009, in de nasleep van de geboorte van de iPhone in 2007. Maar voor Uber elk kantje van de aardbol kon afdekken, was het idee, een taxi of deelauto bestellen via een app op de smartphone, al meegereisd in de koffer van handige ondernemers. Enter Tan. Hij studeerde in 2011, als afstammeling van de welgestelde familie achter het Maleisische auto-imperium Tan Chong Motor, aan Harvard Business School. Hij leek voorbestemd voor een positie in het familiebedrijf, maar door zijn inzending voor de jaarlijkse New Venture-wedstrijd aan Harvard draaide het anders uit.

Hij leek voorbestemd voor een positie in het familiebedrijf, maar door zijn inzending voor de jaarlijkse New Venture-wedstrijd aan Harvard draaide het anders uit.

Wat tijdens de wedstrijd nog MyTeksi heette, een Uber-doorslagje dat de Maleisische taximarkt wilde hertekenen, is nu een 'superapp'. En die trekt na een fusie met de Amerikaanse spac Altimeter Growth tegen een waardering van 40 miljard dollar naar de Nasdaq. Spacs zijn de hype van het moment: de initiatiefnemers van een spac halen geld op bij beleggers, waarna het vehikel op de beurs noteert. Die beursgenoteerde zak geld heeft als doel binnen een bepaalde termijn een bedrijf over te nemen, waardoor dat bedrijf via een omweg een beursnotering krijgt.

Christelijke missie

Het is één zaak om een neusje te hebben voor de hype van het moment - het Uber-model in 2011, de spac-hype nu -, het is een tweede om boven water te blijven als de markt consolideert. Tan kan aardige geloofsbrieven voorleggen. In 2018 staakte Uber zijn pogingen door te breken in Zuidoost-Azië en gooide het op een akkoordje met Grab. Uber verliet de markt, maar kreeg een belang van 27,5 procent in het bedrijf van Tan. Grab is ook al lang veel meer dan een ritjesplatform. Met de superapp kan je ook eten en boodschappen laten leveren, of zelfs leningen of verzekeringen afsluiten.

214 miljoen
downloads
Grab is in de landen waar het actief is al 214 miljoen keer als app geïnstalleerd.

Die flexibiliteit heeft Grab geen windeieren gelegd. Het bedrijf kon tijdens de pandemie moeiteloos de focus verleggen van het vervoeren van passagiers naar het leveren van allerhande andere diensten. Tijdens het pandemiejaar ging in totaal 12,5 miljard dollar op het platform om. De app is al meer dan 214 miljoen keer geïnstalleerd in de acht Zuidoost-Aziatische landen waar Grab actief is. Tan staat zo, vlak voor zijn 40ste verjaardag, aan het hoofd van een powerhouse dat een economisch snelgroeiende regio en tal van sectoren beslaat.

De kans is klein dat Tan op zijn lauweren gaat rusten nu hij Grab de beurshaven binnenloodste. Bijna elke getuigenis over de man roemt zijn verbetenheid. Hij is christelijk, en ziet het als zijn 'missie' om zijn landgenoten te voorzien in hun dagelijkse noden, schreef de Britse zakenkrant Financial Times in een portret afgelopen weekend. De krant laat ook een oud-werknemer van Grab aan het woord die Tan omschrijft als een 'straatvechter'. Met de beursgang vult Tan de tank om wat harder te vechten: zijn bedrijf vangt 4,5 miljard dollar cash.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud