Miljoenendeals in het verschiet voor de ultieme influencer

©Photo News

Als prins Harry (35) en zijn vrouw Meghan Markle (38) na hun breuk met het Britse koningshuis financieel echt onafhankelijk willen worden, ligt een cruciale rol weggelegd voor het ‘merk’ Meghan Markle.

Meghan is de ultieme ‘influencer’: een ster die haar imago en bekendheid online slim uitspeelt en haar fans naar de portemonnee doet grijpen. Het Instagram-account dat ze met prins Harry deelt, telt meer dan 10 miljoen volgers. Ze is knap, authentiek en heeft een ‘goed verhaal’: een gescheiden vrouw van Afro-Amerikaanse komaf die goed de kost verdiende als actrice, en door een coup de foudre van de onstuimige prins Harry in het stijve Britse koningshuis belandde.

Samenwerking

Nu het koppel besloten heeft zich deels terug te trekken als actieve royals, voornamelijk om de tabloids te ontlopen, moeten Meghan en Harry op zoek naar eigen inkomsten. De Sussexen zijn een sterk merk. Maar de modewereld kijkt vooral reikhalzend uit naar ‘opportuniteiten’ om met Markle ‘samen te werken’. Volgens het marketingbureau Brand Finance is Markle 150 miljoen dollar waard in mediaopportuniteiten voor merken.

De eerste gesprekken zouden volgens de tabloid The Sun al lopen tussen Markle en het Franse modehuis Givenchy. Dat hoeft niet te verbazen. Meghan droeg een jurk van het huis voor haar huwelijk in 2018. Ook voor latere publieke optredens greep Markle vaak terug naar Givenchy, geleid door de Britse ontwerpster Claire Waight Keller.

Vermogen. Het fortuin van prins Harry wordt geschat op zo’n 30 miljoen pond (35 miljoen euro). De 38-jarige Markle zou aan haar acteercarrière 3,5 miljoen pond hebben verdiend. Dat is niet niks, maar onvoldoende om hun huidige levensstijl aan te houden. Een van de heikele punten is de peperdure beveiliging door de Londense politie. Het koppel is van plan zijn tijd te verdelen tussen Canada, waar het een relatief anoniem leven kan leiden, en het Verenigd Koninkrijk.

Cornwall. Vijf procent van hun inkomsten komt rechtstreeks van de Britse belastingbetaler via de ‘Sovereign Grant’, een bedrag waar ze meteen afstand van doen. De rest financiert prins Charles met inkomsten uit het hertogdom Cornwall. Hoeveel geld Meghan en Harry krijgen, is niet geweten, enkel dat de prinsen William en Harry en hun echtgenotes in 2018 samen 4,9 miljoen pond ontvingen. Harry en Meghan zeggen nog op die toelage te rekenen, maar door de furieuze reacties op hun plotse aankondiging is dat onzeker.

Spot. Markle polariseert. Dat ze enerzijds pleit voor duurzaam leven en tegelijk met privéjets reist, maakt haar tot het voorwerp van spot. Maar door haar progressieve, feministische imago connecteert ze met een jong, kosmopolitisch publiek dat commercieel erg interessant is.

Crisisoverleg. Met hun plotse aankondiging terug te treden sneden Meghan en Harry de volledige koninklijke familie de pas af. De koningin, kroonprins Charles en de prinsen William en Harry gingen gisteren in crisisoverleg om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Meghan vloog terug naar Canada.

 

Volgens de gespecialiseerde website Business of Fashion leverde het huwelijk Givenchy voor 2,9 miljoen dollar aan clicks en commentaren op. Voor het avondfeest droeg ze een stuk van de Britse ontwerpster Stella McCartney, goed voor 2 miljoen dollar onlinemarketingwaarde.

Lyst, een onlineplatform over mode, kroonde haar vorig jaar tot de invloedrijkste bekendheid: geen enkele ster genereert met haar outfits zoveel zoekopdrachten als Markle. Ze draagt zowel luxueuze couture als onafhankelijke merken, vaak met een duurzame insteek, waarvan de stukken onmiddellijk uitverkopen als Markle ze draagt.

Tot nu toe kon Markle daar weinig mee. Aangezien het royals verboden is ‘geschenken, toelagen en diensten’ aan te nemen, mocht ze geen kleding gratis aanvaarden of zich laten betalen om producten te promoten. Dat maakt het merk Markle net zo sterk: als ze iets draagt, is dat nooit omdat ze ervoor betaald wordt. Dat wordt nu dansen op het slappe koord. Kunnen Harry en Meghan de koninklijke predicaten blijven gebruiken, zoals ze zeggen te willen doen, en tegelijk commerciële opdrachten aanvaarden?

Sokken en mokken onvoldoende

Journaliste Lia van Bekhoven, die al decennia in Londen woont en werkt, denkt van niet. ‘De belangenverstrengeling is te groot. Als Meghan Markle onderhandelt met Givenchy, doet ze dat met die koninklijke titel, want zonder de titel stelt ze niet zoveel voor. Maar die titel impliceert dat je deel uitmaakt van de koninklijke familie, en die leeft bij gratie van de Britse belastingbetaler.’

Als Meghan Markle onderhandelt met Givenchy, doet ze dat met die koninklijke titel, want zonder de titel stelt ze niet zoveel voor. Maar die titel impliceert dat je deel uitmaakt van de koninklijke familie, en die leeft bij gratie van de Britse belastingbetaler.
Lia van Beckhoven
Journaliste

Zelfs als het koppel zich zou beperken tot betaalde lezingen over thema’s als mensenrechten of tot werk voor liefdadigheidsinstellingen, kan dat volgens Van Bekhoven niet als royal. ‘Dergelijke onderwerpen zijn heel snel te politiek voor Buckingham Palace. Ze zullen de banden onvermijdelijk helemaal moeten doorknippen. Zoals de kinderen van prinses Anne al jaren met succes doen. Ze verdienen hun geld privé, maar ze dragen geen titels.’

Het afgelopen jaar bouwde het koppel al aan zijn eigen website, The Sussex Royals, wat de geruchten voedt dat hun besluit al maanden in de maak is. In juni werden meer dan honderd producten onder eigen licentie gebracht: van sokken tot boekenleggers. Maar de verkoop van sokken en mokken zal niet volstaan.

Hertogin

Ze kunnen zich spiegelen aan de Obama’s, met wie ze warme banden onderhouden. Die zijn erin geslaagd hun bekendheid te gelde te maken met producten die tegelijk maatschappelijk engagement uitstralen. Het voormalige presidentiële koppel kreeg van de uitgever Penguin 65 miljoen dollar voor hun respectieve memoires en sloot voor een onbekend bedrag een deal met de streamingdienst Netflix voor series en films van hun eigen productiehuis.

Andere opties zijn het uitbouwen van een ‘lifestyle brand’. Als actrice onderhield Markle een vrij succesvolle blog, The TIG, over onder andere mode, reizen en meditatie. Ze tipte er ook favoriete producten, zoals geurkaarsen en handtassen. Het risico bestaat wel dat het merk Meghan Markle minder waard wordt als ze zich geen hertogin meer mag noemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie