M/V van de dag

Portugese Peugeot-redder racet naar de top dankzij megafusie met Fiat

©Bloomberg

M/V van de week | Carlos Tavares

Fiat Chrysler (FCA) is eindelijk van ’t straat. Na jaren aan alle mogelijke autobouwers gekoppeld te zijn, heeft het Italiaans-Amerikaanse bedrijf zich verloofd met zijn Franse concurrent PSA, bekend van de merken Peugeot, Citroën en Opel. Beide bedrijven willen binnenkort fuseren, bevestigden ze donderdag.

De man die dat kunstje voor elkaar kreeg, is PSA-topman Carlos Tavares (61). De Portugees droomde als kleine jongen langs het racecircuit van Estoril van een succesvolle carrière als racepiloot. Maar door een gebrek aan talent en geld ruilde hij die droom in voor een loopbaan als automanager.

©Bloomberg

Als zoon van een lerares Frans trok Tavares eerst met een studiebeurs naar het Lycée français in zijn thuisstad Lissabon. Hij verhuisde naar Frankrijk voor zijn ingenieursstudie. Op zijn 23ste begon Tavares bij Renault te werken. Daar zou hij meer dan 30 jaar de dienst uitmaken.

Tavares maakte carrière onder de vleugels van de Renault-god Carlos Ghosn, bijgenaamd ‘Le cost cutter’. De Portugees maakte faam met zijn encyclopedische autokennis en zijn extreme hang naar efficiëntie. Zo werden vergaderingen op de minuut getimed en beperkte Tavares het aantal slides per presentatie.

In 2011 stelde Ghosn, die intussen van zijn voetstuk is gevallen na verdenkingen van fraude, de Portugees aan tot nummer twee van de groep Renault. Maar twee Carlossen bleken er eentje te veel. In een interview maakte de razend ambitieuze Tavares duidelijk dat hij zich klaar voelde om een grote constructeur te leiden. ‘Op een gegeven moment heb je de energie en de honger om nummer één te worden’, zei hij. ‘Mijn ervaring zou goed zijn voor gelijk welke autobouwer.’

Ghosn reageerde woest, Tavares trok zijn conclusies. In 2014 stapte hij over naar de aartsrivaal Peugeot. In zijn contract bedong de hobbypiloot dat hij nog aan 20 autoraces per jaar mocht deelnemen.

Tavares belandde bij een bedrijf in grote moeilijkheden. De autofirma van de familie Peugeot, die ook pepermolens maakt, kampte met een onaantrekkelijk modellengamma en boekte miljardenverliezen. De Franse staat en het Chinese Dongfeng sprongen bij met een kapitaalinjectie.

De nieuwe CEO wist wat hem te doen stond. Allereerst halveerde hij het aantal modellen. ‘PSA wil alleen nog auto’s bouwen waar vraag naar is’, aldus Tavares. De nieuwe modellen van Citroën en Peugeot moesten een Duits kwaliteitsimago met een snuifje Latijns rijcomfort uitademen. Maar vooral bespaarde de Portugees op elk detail, van de printers tot de telefoons, en durfde hij zelfs fabrieken in Frankrijk te sluiten.

De aanpak van Tavares loonde. Het vijf jaar geleden bijna failliete PSA draaide vorig jaar een operationele recordmarge van 8,5 procent. Intussen had de autofreak een nieuwe stunt gefikst. Twee jaar geleden nam Tavares het noodlijdende Opel over van de Amerikaanse groep General Motors. Met zijn klassieke besparingsrecept transformeerde hij zijn Duitse dochter in recordtempo. Vorig jaar boekte Opel voor het eerst in 19 jaar winst.

Die tovertruc mag Tavares bij Fiat nog eens herhalen. PSA en FCA, die samen een omzet van 170 miljard euro draaien, rekenen op 3,7 miljard euro aan synergieën per jaar. PSA kan de sprong wagen naar de VS, waar FCA scoort met de merken Dodge en Jeep. In Europa, waar de motor van Fiat vierkant draait, kan het bedrijf profiteren van het PSA-succes. Tavares kan bovendien het relatief goedkope PSA-productiemodel van elektrische auto’s kopiëren bij FCA, dat de elektrische trein compleet gemist heeft.

De Franse en de Italiaanse regering houden hun hart vast voor de tewerkstelling in de fabrieken van beide bedrijven. PSA en FCA bevestigden weliswaar dat ‘geen enkele fabriekssluiting’ gepland is. Maar Opel kreeg bij de overname ook een jobgarantie tot 2023, wat Tavares niet belette op andere manieren een derde van het personeel weg te jagen.

Tavares’ droom om nummer één te worden, komt een stukje dichterbij. PSA en FCA zullen samen 8,7 miljoen auto’s per jaar verkopen. Daarmee worden ze de vierde grootste autobouwer ter wereld, na Volkswagen, Renault-Nissan en Toyota.

De fusiegroep komt fiftyfifty in handen van de eigenaars van PSA en FCA. FCA-topper John Elkann, een nazaat van Fiat-stichter Gianni Agnelli, wordt de nieuwe voorzitter. Maar het lijdt geen twijfel wie de feitelijke sterke man wordt: de nieuwe CEO Carlos Tavares. Volgens analist Max Warburton van Bernstein Research heeft de Portugees de fusie met FCA al jaren voorbereid en liggen de saneringsplannen klaar in zijn Parijse bureau.

Fiat en Peugeot flirten al tien jaar met elkaar. Tijdens de economische crisis van 2008 was de Fiat-top op zoek naar een partner. Uiteindelijk koos die voor Chrysler. In 2013 voerde Emmanuel Macron als toenmalig adviseur van de Franse president François Hollande verkennende gesprekken met Fiat over een fusie met het noodlijdende Peugeot. En dit voorjaar voerden PSA en FCA al fusiegesprekken, die afsprongen omdat Elkann eerst met Renault wilde praten. Betrokkenen bij de laatste gesprekken zijn duidelijk: niemand anders dan Carlos Tavares is de drijvende kracht van het Frans-Italiaanse sprookjeshuwelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n