M/V van de dag

Taylor Swift speelt muziekrechten kwijt aan investeringsfonds

Taylor Swift. ©AFP

De bekende Amerikaanse zangeres Taylor Swift is geen eigenaar meer van haar eigen muziek. Haar ex-manager verkocht de masteropnames van haar zes albums - stuk voor stuk million sellers - door aan een investeringsfonds.

Taylor Swift (30), wier vader werkte als bankadviseur en haar moeder bij een beleggingsfonds, is een van de grootste artiesten van de planeet en een van de rijkste vrouwen in de entertainmentwereld. Het zakenblad Forbes schat haar vermogen op 365 miljoen dollar.

De Amerikaanse werd geboren in 1989 en dat is ook de naam van een van haar succesvolste albums. ‘1989’ was in 2014 het laatste van vier opeenvolgende albums waarvan ze in de VS meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht in de eerste week. Niemand deed ooit beter. Haar Reputation Stadium Tour uit 2018 bracht bijna 350 miljoen dollar op.

Taylor Swifts bekendste nummer 'Shake It Off'.

Niet dat al dat geld en succes per se gelukkig maken. In de documentaire ‘Miss Americana’, te zien op Netflix, zegt de zangeres, over de angst en eenzaamheid van een leven in de spotlights: ‘Wij artiesten doen dit werk omdat we willen dat mensen ons leuk vinden, want we zijn zelf onzeker. We hunkeren naar applaus omdat het ons eventjes doet vergeten hoe hard we ons niet goed genoeg vinden.’

De jongste dagen dacht Swift allicht terug aan hoe eenzaam een topartiest kan zijn. Haar ex-manager Scooter Braun, met wie ze in onmin is geraakt, heeft haar voor de tweede keer in enkele maanden een loer gedraaid.

Vorige zomer kocht hij de rechten op haar eerste zes albums en grootste hits, waaronder ‘Shake It Off’ en ‘You Belong to Me, toen hij het platenlabel opkocht waar de zangeres destijds onder contract stond. Swift was daar niet mee opgezet omdat haar naar eigen zeggen niet was aangeboden om haar muziek te kopen. Ze was dat alsnog van plan, schrijft de populaire countrypopzangeres op Twitter aan haar 87 miljoen volgers.

Maar intussen blijkt dat Braun de rechten heeft verkocht aan een investeringsfonds. Volgens Variety betaalde Shamrock Holdings 300 miljoen dollar voor de originele masteropnames. Braun ruikt overduidelijk geld. Masteropnames van grote artiesten zijn erg in trek omdat ze inkomsten genereren via meerdere kanalen, zoals streaming en het gebruik van de muziek of afgeleide samples voor televisie, film of reclame. Ze zijn dan ook populair geworden op Wall Street. Het investeringsfonds Hipgnosis Songs gaf tussen maart 2019 en het begin van de coronacrisis 700 miljoen dollar uit voor 42 catalogi waaronder die van Timbaland, Rick ‘Super Freak’ James en Dave Stewart van Eurythmics.

Strijd met Spotify

Swift bijt van zich af. Ze gaat al haar oude songs opnieuw opnemen. Ze hoopt op die manier de waarde van de originele masteropnames te kelderen. De popster vraagt Shamrock om begrip. ‘Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit mijn enige manier is om het gevoel van trots te herwinnen dat ik had toen ik mijn muziek schreef’, schrijft ze in een brief aan het investeringsfonds. Shamrock, dat begon als een investeringsfonds voor de erfgenamen van Walt Disney, hoopt dat ze het idee laat varen. 'We hebben deze investering gedaan omdat we geloven in de enorme waarde van haar catalogus.'

Op haar jongste album werkt Swift onder meer samen met Bon Iver.

De zangeres toonde eerder al geen schrik te hebben van grote bedrijven. Zes jaar geleden oogstte ze applaus toen ze de strijd aanbond met Spotify en Apple. Ze vond dat de techmogols haar en haar collega's te weinig royalty's uitbetaalden. Uit protest bleef de countryzangeres drie jaar weg van Spotify. Haar jongste 'folklore', waarop ze samenwerkt met mensen van The National en Bon Iver, is een ingetogen folkalbum. Het kwam uit na de eerste lockdown en zit niet in de deal met Shamrock.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud