portret

Voorbeeldondernemer Jitse Groen waagt zich aan VS

De Nederlandse lefgozer Jitse Groen wil de maaltijdbezorger Just Eat Takeaway ook de Verenigde Staten veroveren.

Het kan niet op voor Jitse Groen. Amper vijf maanden na de bewogen fusie met de Britse maaltijdkoerier Just Eat betreedt de CEO van de maaltijdbezorger - oorspronkelijk Takeaway.com, maar sinds die fusie omgedoopt tot Just Eat Takeaway - de Amerikaanse markt. Het Nederlandse bedrijf neemt er sectorgenoot Grubhub over. Groen troefde zijn concurrent Uber af en tekende voor een monsterdeal van 7,3 miljard dollar (6,4 miljard euro), die volledig betaald wordt met aandelen.

Volgens kenners en analisten is dat een gok. De Amerikaanse markt is op zijn minst uitdagend, en Grubhub had het al lastig door de agressieve concurrentie van Uber en marktleider Doordash. Maar Groen is ‘on a roll’ en deinst niet terug voor risico’s. Sinds 2014 rijgt hij de Europese overnames aan elkaar en liet hij al vaker zijn tanden zien. Aan de fusie met Just Eat - afgeklopt in januari maar administratief nog niet voltooid - ging een maandenlange strijd vooraf met Prosus, een multinationale techinvesteerder. Geregeld leidde die tot een directe confrontatie tussen Groen en Prosus-baas Bob van Dijk, ook een Nederlander.

Drop-out Als student bedrijfsinformatietechnologie zag Groen in 1999 een gat in de markt. Hij stopte met studeren om zijn website, die in de kindertijd van het internet niet meteen aansloeg, uit te bouwen.

Overnamehonger Nog voor de recente fusie met het Britse Just Eat is afgerond, zet Groen de stap naar de Amerikaanse markt. Het omgedoopte Just Eat Takeaway neemt er sectorgenoot Grubhub over.

Nonchalance Als Groen zich publiekelijk uitlaat over zijn bedrijf, is dat schijnbaar achteloos. Miljardendeals lijken vanzelfsprekend en ‘winst maken is geen kunst’.

Negennullenclub Groen bezit meer dan 15 miljoen aandelen van zijn bedrijf. Daarmee is hij miljardair. Volgens het Nederlandse zakenblad Quote was hij in 2017 de rijkste selfmade miljonair jonger dan 40.


Tijd om uit te blazen alvorens naar de VS te trekken was er niet. Dat lijkt Groen niet te deren. ‘Natuurlijk is het fijn om even een jaar te wachten. Maar de timing beslis je niet zelf. Er komt een transactie langs. Die accepteer je of niet’, zei hij aan de Nederlandse omroep NOS, met een vanzelfsprekendheid die niet doet vermoeden dat hij net zijn tweede miljardendeal in zes maanden scoorde.

Droomtraject

Die schijnbare nonchalance valt wel vaker op. Door de grote overnamehonger groeit het bedrijf fors. In 2019 nam de omzet van Takeaway.com met 79 procent toe tot bijna 416 miljoen euro. Maar door de massale investeringen draaide het bedrijf een nettoverlies van ruim 115 miljoen euro, tegenover 14 miljoen in 2018. Het brutoresultaat was voor het eerst sinds de beursgang in 2016 positief. Groen verdedigt zijn strategie achteloos, bijna arrogant. ‘We kunnen elk moment winst maken, dat is geen kunst.’ 

Groens traject is de klassieke droom van veel ondernemers: van prutsen in de slaapkamer tot steraandeel op de beurs. De Nederlander, amper 42, bouwde in twintig jaar zijn maaltijdbestelapp uit tot marktleider in zeven Europese landen. In 2019 ontving Takeaway.com ruim 159 miljoen bestellingen, die het doorstuurt naar restaurants die instaan voor de bezorging. Daarin verschilt het bedrijf van zijn concurrenten Deliveroo of UberEats, die met eigen koeriers werken. Terwijl dat idee eenvoudig - of in zijn eigen woorden: ‘lui’ - lijkt, was de uitwerking ervan dat allerminst.

Programmeren voor dummies

Toen Groen begin jaren 2000, met ‘Programmeren voor Dummies’ in de hand, zijn eigen website maakte, was het internet nog een marginaal fenomeen. Als student bedrijfsinformatietechnologie dacht hij het gat in de markt gevonden te hebben. Op een verjaardagsfeest in 1999 had Groen zin in Chinees. De enige besteloptie was pizza, en die moest van Amsterdam komen, 60 kilometer verderop. Groen was rotsvast overtuigd van zijn idee en stopte met studeren. Maar hij stuitte op meer dan één muur. Snackbareigenaars hadden amper een faxmachine, laat staan een website. Ook de klanten verkozen de vertrouwde telefoon.

Het duurde tot het breedbandinternet in 2003 doorbrak voor de website, die eerst Thuisbezorgd.nl heette, van de grond kwam. De eerste echte kapitaalronde volgde in 2012, toen het fonds Prime Ventures 13 miljoen euro investeerde. Om vlotter overnames te kunnen doen trok het bedrijf in 2016 naar de Amsterdamse beurs. Het aandeel is nu ruim drie keer meer waard en noteert op het hoogste punt ooit. Sinds de fusie met Just Eat steeg de beurswaarde naar 13 miljard. Groen, die meer dan 15 miljoen aandelen bezit, schopte het tot in de ‘negennullenclub’ van het Nederlandse zakenblad Quote. De dropout die destijds met 100 gulden - de prijs van een domeinnaam - begon, is intussen miljardair.


Lees verder

Advertentie
Advertentie