Nergens zonder weg in Saint-Hubert

Nergens zonder weg in Saint-Hubert. ©Rik Van Puymbroeck

Verdwalend in eigen land kijkt Rik Van Puymbroeck deze zomer naar wat verwondert en soms overdondert.

SAINT-HUBERT. Il est partout à Saint-Hubert. Een straat is naar hem genoemd, hij heeft zijn museum en op de Place du Marché staat zijn standbeeld. Je moet hoog kijken en Pierre-Joseph Redouté in de ogen kijken kan niet. Maar je ziet wel dat hij een mondmasker draagt. Iemand heeft een hoogtewerker gebruikt.
Zijn mondmasker lijkt het wapenschild van Saint-Hubert met gewei, kruis en hoorn. Stad van de jacht. Maar op deze maandag in september kijkt niemand naar Redouté om. Zijn museum is dicht, drie leden van motorclub Cobras drinken Bofferding op een terras, je hoort veel Nederlands. Om half zes speelt de beiaardier ‘Daar komt de bruid’, een stukje Wagner eigenlijk.
Eerlijk? Nooit van Redouté gehoord en dat is erg. Hij was een botanisch schilder die in dienst van de Franse koningin Marie-Antoinette werkte. Wereldtop, in woorden van nu, maar amper vijftien ‘hits’ in Gopress, het digitale krantenarchief. De Tijd noemde hem in 2000 nochtans de ‘Raphaël der bloemen’.
Ooit raakt iedereen vergeten. Zelfs Redouté, zo mag gevreesd worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie