‘Businessmodel noodgedwongen omgegooid’

Jeroen Vereecke vervangt met Robinetto op festivals en in bedrijven en horecazaken flessenwater door watertaps. ©Brecht Van Maele

Dankzij een gevulde festivalkalender en een grootse reclamecampagne in de horeca zou de start-up Robinetto zijn omzet dit jaar verdubbelen. Covid-19 besliste er anders over voor de vervanger van flessenwater door watertaps.

Jeroen Vereecke (48) maakte twee jaar geleden een carrièreswitch. De concert- en festivalorganisator, Das Pop-manager en geluidstechnicus begon samen met een voormalige directeur van Coca-Cola een kruistocht tegen plasticafval en het transport van flessenwater. Hun bedrijf Robinetto levert mobiele taps voor leidingwater aan horecazaken en zomerfestivals als Tomorrowland, Boomtown en Theater Aan Zee. De installaties filteren en koelen het water en voegen er indien nodig bubbels aan toe. 

Vereecke mikte dit jaar op een verdubbeling van zijn omzet tot ruim een half miljoen euro. ‘We hebben 200.000 euro geïnvesteerd in installaties. We zouden ze deze zomer laten renderen op een 40-tal kleine en grote evenementen.’ Daarnaast moest de groei van een versnelling in de horeca komen. Een grootse reclamecampagne met testimonial video’s lag klaar om het aantal horecaklanten nagenoeg te verdrievoudigen tot 350. De lockdown verwees het verkoopoffensief naar de koelkast. Twee keer. ‘Toen de horeca in juni mocht heropenen beslisten we ervoor te gaan. Daags na die vergadering verstrengde de Veiligheidsraad de regels weer.’

We merken veel coronamoeheid, wrevel, frustratie. 'Ons personeel werkt thuis en we proberen te overleven, waar kom jij nu mee af?', krijgen onze verkopers te horen.
Jeroen Vereecke
Oprichter Robinetto

Met evenementen en de horeca als grootste coronaslachtoffers verlegt het Gentse Robinetto de focus naar bedrijven en kantoren. ‘Normaal hadden we dat pas ten vroegste eind dit jaar gedaan. Nu zijn bedrijven, overheden en non-profitorganisaties op de korte termijn onze enige kans om boven water te blijven’, zegt Vereecke. Het verkoopgesprek loopt door de crisis niet overal even vlot. 'We merken veel coronamoeheid, wrevel, frustratie. 'Ons personeel werkt thuis en we proberen te overleven, waar kom jij nu mee af?'', krijgen onze verkopers te horen.’ In juni en juli verkochten Vereecke en zijn zeven medewerkers een 70-tal watertaps aan uit de kluiten gewassen kmo’s en de Gentse Minardschouwburg. Daar worden de bar en de foyer tijdens coronasluiting heringericht. 

Robinetto heeft bij wijze van experiment ook een webshop met een filter, (inbouw)kraan en taps voor particulieren gelanceerd. ‘Met onze b2b-focus hadden we dat pas eind 2022, begin 2023 gepland. Corona keert de tijdslijn van ons businessplan om. Als de evenementen en horeca weer voluit kunnen gaan, zal het misschien veel tegelijk zijn, maar dat is een luxeprobleem.’ Om het jaar zonder kleerscheuren door te komen, onderhandelt Vereecke met huisbank Triodos en investeerders over een financiering van zowat 200.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie