'Coronavirus heeft op onze turboknop geduwd'

Het foodtechbedrijf Mealhero heeft door de lockdown een kwantumsprong gemaakt. De bestellingen waren amper te volgen. 'Ook ik heb een koksmuts opgezet om kipfilets te marineren.'

‘De trend naar gezond eten en convenient cooking is al even gaande. We waren als bedrijf al snel aan het groeien. Het virus en de lockdown hebben op een turboknop gedrukt. We hebben een kwantumsprong in ons klantenbestand gemaakt. We hebben nu een paar duizend klanten in België en Nederland’, zegt Jeroen Spitaels, een van de oprichters van het Oost-Vlaamse Mealhero. ‘

De start-up kreeg twee jaar geleden 900.000 euro toegestopt om zijn slimme stomer en diepvriesmaaltijden op de kaart te zetten in België en Nederland. Het concept heeft wat weg van HelloFresh, maar is nog eenvoudiger in gebruik.

Slimme stoommachine

Mealhero levert diepvriesingrediënten, thuis te bereiden in een zelf ontwikkelde stomer die u huurt voor 5 euro per maand. Als klant hebt u keuze uit een 500-tal producten, zoals rode kool, kip met piripirisaus of zalm met mierikswortel. Het volstaat elk ingrediënt apart in te scannen en de stomer start het optimale stoomprogramma. ‘En klaar’, zegt Spitaels.

Maandelijks verlaten zo'n 30.000 maaltijden Mealhero, goed voor 90.000 porties ingrediënten. Die cijfers zijn tijdens de lockdown gestegen. Niet alleen door tijdelijk hamstergedrag, maar ook door nieuwe klanten die door thuiswerk in Mealhero een eenvoudig alternatief vonden voor een broodjeslunch op het werk.

Terwijl andere bedrijfsleiders zich de voorbije maanden zorgen maakten over hun financiële buffers, was de grootste zorg van Mealhero de plotse toestroom aan orders verwerkt te krijgen.

Op een bepaald moment is in drie dagen evenveel besteld als normaal in drie weken. Dan is alles een bottleneck.
Jeroen Spitaels
oprichter Mealhero

‘Op een bepaald moment is in drie dagen evenveel besteld als normaal in drie weken. Dan is alles een bottleneck. Dat was een serieuze stresstest. We zijn geen Amazon of Walmart. Iedereen heeft een tandje moeten bijsteken. De keukenploeg hebben we door social distancing moeten opsplitsen en is ook ’s avonds en in het weekend blijven draaien. Ook ik heb even een koksmuts opgezet om kip te marineren.’

Verdubbelen

De ambities van Mealhero zijn niet min. ‘Elk halfjaar willen we verdubbelen. Door corona hebben we dat doel vroeger gehaald’, zegt Spitaels. Het bedrijf telt 15 werknemers, tegenover amper drie een jaar geleden. ‘Elke kipfilet die hier toen buitenging, had ik waarschijnlijk zelf nog in mijn handen gehad’, lacht Spitaels.

Winstgevend is het bedrijf nog niet. ‘De focus ligt op groei. Elke euro die binnenkomt, investeren we opnieuw in de uitbouw van ons klantenbestand en in de verfijning van onze technologie en onze app.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie