Cycle Valley lanceert nieuwe formule voor bedrijfsfietsen

Wim Roels (Cycle Valley)

De mobiliteitsadviseur Cycle Valley ontdekte 'dankzij' de coronacrisis een nieuw verdienmodel voor bedrijfsfietsen. 'Kortetermijnverhuur wordt een blijver.'

Zoals voor de meeste start-ups kwam de coronacrisis ook voor Cycle Valley onverwacht en ongelegen. ‘We hadden net een paar grote nieuwe dossiers in de startblokken, en ambieerden onze omzet dit jaar opnieuw te verdubbelen’, zegt Wim Roels. Hij richtte de Dilbeekse start-up vier jaar geleden op als aanbieder van leasefietsen en bijbehorende mobiliteitsdiensten voor bedrijven.

‘We hadden dit voorjaar een groot aantal workshops bij bedrijven gepland, omdat we hadden gemerkt dat veel werkgevers en werknemers met vragen zitten over fietsleasing. Welke fiets moet je kiezen, welke soorten elektrische fietsen zijn er of wat zegt de wetgeving? Na zo’n workshop verwijzen we geïnteresseerden door naar een van de 400 fietshandels waarmee we samenwerken.’

‘Toen die workshops bij het begin van de crisis een na een geannuleerd werden, besloten we videootjes te maken van onze workshops. Maar toen we daarmee klaar waren, moesten ook de fietshandelaars dicht.’

De crisis dwong het zeskoppige team buiten het kader te denken. Tijdens brainstorms kwam de vraag op de proppen hoe bedrijven en werknemers na de lockdown met hun mobiliteit zouden omgaan. Als mensen schrik hebben om het openbaar vervoer te nemen, kon de fiets dan geen oplossing bieden?

Verhuur

Roels besloot zijn zakenmodel te 'pivoteren’, zoals dat heet, van langetermijnleasing naar kortetermijnverhuur. Zo kunnen bedrijven een tijdje experimenteren met bedrijfsfietsen zonder meteen aan een driejarig leasingcontract vast te hangen, en bieden ze hun personeel snel een alternatief voor het openbaar vervoer.

‘We hadden er al enige ervaring mee omdat we via de stad Antwerpen een vloot huurfietsen ter beschikking hebben gesteld van het zorgpersoneel. Bovendien hadden we pas 170 fietsen gekocht voor een groot project dat door de crisis werd uitgesteld naar augustus. Die fietsen gebruiken we nu voor de kortetermijnverhuur', vertelt hij.

De fietsen moeten minstens per acht stuks en voor minimaal één maand gehuurd worden. De tarieven variëren van zowat 90 euro per maand voor een Brompton-plooifiets tot 282 euro voor een bakfiets. De btw zit daar niet in, verzekering en onderhoud wel. ‘De prijzen liggen iets hoger dan wat je in leasing zou betalen’, zegt Roels.

De ondernemer verwacht dat het huurmodel een blijver wordt. ‘We merkten al voor de crisis dat hr-managers met vragen zaten over bedrijfsfietsen. Door eerst een testvloot te huren kunnen ze peilen naar de interesse bij hun personeel.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie