Designer maakt mondmasker om 125 keer te hergebruiken

De Brusselse designer Justin Lalieux brengt een mondmasker op de markt van gerecycleerde materialen dat in ons land gemaakt wordt.

Lalieux werkte jaren voor opdrachtgevers, maar was het beu spullen te maken die snel verslijten en in de vuilbak belanden. De coronacrisis bracht hem op het idee om een duurzaam en effectief mondmasker te ontwerpen.

Het is het eerste product van zijn start-up Blabel. Lalieux wil een alternatief aanbieden voor de goedkope wegwerpmaskers die doorgaans in China zijn gemaakt en vaak op straat of in de berm eindigen.

‘Tijdens de eerste lockdown kwamen er maskers op de markt die zich als duurzaam profileren omdat ze hergebruikt kunnen worden. Maar die worden gemaakt met nieuwe plastic’, zegt hij. ‘Ons plastic komt van lokale shoppingcenters en is gemakkelijk te recycleren omdat we slechts één soort gebruiken.'

Het plastic van het Blabel-mondmaskers komt van kledingverpakkingen en wordt ingezameld in Woluwe Shopping Center en City 2 in Brussel. Vandaar gaat het naar Bel Albatros, een plasticgieterij in Anderlecht, waar het materiaal eerst wordt schoongemaakt en daarna tot nieuwe grondstof vermalen.

Iets verderop, in het Brusselse maatwerkbedrijf L’Ouvroir, worden de filters gesneden en de maskers in elkaar gezet en verpakt. ‘De spuitgietmatrijs van het masker werd gemaakt in Luik, de filters werden geweven in Gent. De kartonnen verpakking komt uit Kortrijk. Alleen het elastiek komt uit Frankrijk, vlak over de grens’, klinkt het.

125 keer wassen

Het MSQ01 masker kost 20 euro en wordt geleverd met vijf filters die tot 125 keer kunnen worden gewassen en hergebruikt. Daarmee is het Belgische masker niet duurder dan een wegwerpmasker. Lalieux claimt dat zijn masker zich aan de vorm van uw gezicht aanpast, uw bril niet in een mistbank verandert en dat uw make-up niet wordt uitgeveegd.

De filters kregen een certificaat voor publieke verkoop. ‘Het is de bedoeling ze ook te laten certificeren voor medisch gebruik, maar dat is niet de prioriteit’, zegt een woordvoerster.

Lalieux verkoopt zijn maskers online en zal ze ook verkopen in negen winkels van de duurzame speelgoedketen Fox et Compagnie. Ook volgt een test in een Proxy Delhaize in Watermaal-Bosvoorde. Als de klanten daar interesse tonen, wordt het masker mogelijk ook in andere supermarkten verkocht.

Blijft de vraag of de consument nog wil investeren in een mondmasker, nu de media bol staan van de hoeraberichten over de aankomende vaccins. Lalieux denkt van wel. ‘Niet alleen zijn we nog lang niet van het coronavirus af. We denken ook dat maskers in de toekomst vaker worden gebruikt, zoals in Azië.’ Blabel wil ook andere duurzame producten op de markt brengen, zoals brooddozen en drinkbussen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie