'Eén of 10.000 bics: de prijs blijft bij ons dezelfde'

Olivier Glorieux richtte Yucopia samen met zijn zakenpartner Steven Pithie op. ©rv

Yucopia, een platform waarmee kmo’s en zelfstandigen goedkoper kantoormateriaal kunnen aankopen, bestond amper een jaar toen corona de boel platlegde. Maar door in te spelen op het massale thuiswerken kunnen oprichters Olivier Glorieux en Steven Pithie nu al de stap naar Nederland wagen.

1 miljoen
Groeikapitaal
Yucopia haalde al 1 miljoen euro aan groeikapitaal op bij Vlaio, PMV en een aantal privé-investeerders.

Glorieux en Pithie startten Yucopia op om kleinere kmo’s, zelfstandigen en vrije beroepen evenveel koopkracht te geven bij de aanschaf van kantoormateriaal als een multinational. ‘Grote verdelers van kantoormateriaal of elektronica willen doorgaans niet leveren aan kmo's met minder dan 30 mensen, toch zeker niet tegen dezelfde voorwaarden’, legt Glorieux uit. ‘Met ons platform kunnen ze dat materiaal - denk ook aan laptops, smartphones of tankkaarten - alsnog aan een lagere prijs kopen. Het is geen groepsaankoop. Of je nu één bic of 10.000 koopt, de prijs blijft bij ons dezelfde. Tegelijk vergemakkelijken onze toepassingen het beheer van die aankopen.'

Yucopia groeide snel. In maart waren al ruim 2.000 bedrijven aangesloten bij het platform. Maar toen legde de coronacrisis de business voor een groot stuk stil. Thuiswerken werd de norm, en bedrijven moesten minder kantoorbenodigdheden bestellen. Terwijl de thuiswerkers soms aan de slag moeten met oud of kaduuk materiaal. U hebt misschien ook al berichtjes ontvangen van collega’s die heimwee hebben naar de bureaustoel op de hoofdzetel.

Digitale munt

Thuiswerkers kunnen nu via ons platform ook bloemen bestellen. Maar we praten ook met aanbieders van poetsdiensten en leveranciers van lunchboxen.
Olivier Glorieux
Medeoprichter Yucopia

‘We hebben van de eerste lockdownperiode gebruikgemaakt om onze software daaraan aan te passen', vertelt Glorieux. ‘Werknemers kunnen nu via Yucopia ook zelf kantoormateriaal bestellen dat ze thuis kunnen gebruiken, zonder dat ze daar nog een aparte aanvraag voor hoeven in te dienen. Ze kunnen gewoon een bestelling plaatsen via de hoofdaccount van hun bedrijf. Dat gebeurt natuurlijk tegen vooraf vastgelegde voorwaarden. Een onderneming kan bijvoorbeeld beslissen dat iemand hooguit tot 1.500 euro per jaar aan materiaal en diensten kan reserveren.' Om dat in goede banen te leiden bedacht Yucopia een eigen digitale munt, waarin die voorwaarden verwerkt zitten.

Yucopia kan met gemak ook andere diensten aanbieden, stelt Glorieux. ‘Eurotuin is een van onze partners. Thuiswerkers kunnen via ons platform - al dan niet voor eigen rekening - bloemen bestellen. Maar we praten ook met aanbieders van poetsdiensten en leveranciers van lunchboxen.’

Buitenlandse groei

Yucopia tankte al 1 miljoen euro groeikapitaal bij het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen (Vlaio), PMV en een aantal privé-investeerders. ‘Binnen een tweetal weken starten we in Nederland. Tegelijk praten we met hr-dienstverleners over bijkomende services voor onze klanten. Maar dat is voor de lange termijn. Hoewel: bij ons vinden we zes maanden al lang.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie