'Eerst deden we festivals, nu monitoren we winkelstraten'

©James Arthur/ID

CrowdScan, een spin-off van UAntwerpen en Imec, ontwikkelde druktemonitoring voor festivals. Dit jaar moest het roer om en kwam de vraag uit een heel andere hoek.

Wie naar de site van CrowdScan surft, stuit op de origine van het jonge Antwerpse bedrijf: een foto van het hoofdpodium van dancefestival Tomorrowland geeft een hat tip aan de plaats waar de technologie van het bedrijf tot volle wasdom kwam. Maar wie die vandaag wil treffen, trekt beter naar de Gentse Langemunt. Daar helpen 21 sensoren de shopdrukte in de winkelstraat in de hand te houden.

De technologie van CrowdScan maakt het voor steden mogelijk de drukte in hun winkelstraten op te volgen, zonder dat daar camera's of telecomdata voor nodig zijn, legt CEO Ben Bellekens uit. Zijn doctoraatsonderzoek en dat van Stijn Denis liggen aan de basis van het bedrijf. 'We werken met draadloze toestelletjes die op ongeveer 1,5 meter hoogte worden geïnstalleerd. De toestelletjes zenden een signaal uit op een andere frequentie dan de klassieke wifi- en bluetoothtoepassingen.'

Op een festival volstond het dat de toestelletjes een batterij van 10 à 15 dagen hadden. Voor steden willen we dat optrekken naar twee jaar.
Ben Bellekens
CEO CrowdScan

Als mensen door het signaal lopen, raakt dat signaal meer verstoord. 'De toestelletjes aan de overkant van de straat vangen dat verzwakte signaal op, waarna ons algoritme op basis van het signaal kan tellen hoeveel mensen voorbijliepen. Alleen tellen, we kunnen niemand identificeren', zegt Bellekens. Elke tien seconden is er een realtime update. De technologie draait al sinds 2016 proef op Tomorrowland. 'Een festival heeft camerabeelden om de drukte te monitoren, maar 's nachts of met de lichtshows ben je daar weinig mee.'

Pivot

Het bedrijf scherpte op die manier zijn technologie aan. 'Hoe nauwkeurig moet je tellen? En hoe kan je de data doorgeven aan een controlekamer?', geeft Bellekens als voorbeeld van enkele vragen die de start-up moest beantwoorden. Net toen de technologie op punt leek te staan, moest het bedrijf zijn businessmodel volledig omgooien. De coronapandemie en de lockdowns maakten van festivals en evenementen een weinig attractieve markt.

CrowdScan waagde zich aan de klassieke pivot onder start-ups - in een vroege fase bijsturen. Het deed dat voorlopig met succes. Festivals waren niet meer op zoek naar druktemetingen, steden door de heropening van de winkels wel. De Gentse Langemunt is de eerste winkelstraat waar de installatie opgesteld staat, de Veldstraat volgt deze week. 'We hebben al gesprekken gehad met Antwerpen en Leuven', zegt Bellekens.

Een nieuw bedrijfsmodel brengt uitdagingen met zich mee. 'Op een festival volstond het dat de toestelletjes een batterij van 10 à 15 dagen hadden. Voor steden willen we dat optrekken naar twee jaar.' Het bedrijf wil zich verder ontwikkelen met een kapitaalsronde. Eerder dit jaar behoorde CrowdScan tot de lentelichting van imec.istart, de accelerator van het onderzoekscentrum imec.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie