Advertentie

'Evenementen worden een mix van live en virtueel'

Wouter Janssens, managing partner van Exsertus.

Het Antwerpse IT-bedrijf Exsertus ontwikkelde tussen de twee coronagolven een platform om mensen virtueel een beurs of conferentie te laten bezoeken.

De evenementensector lijkt geen sector waarin je je in coronatijden als bedrijf moet lanceren - behalve dan als het gaat om virtuele evenementen. Het Antwerpse IT-bedrijf Exsertus, dat precorona alleen bedrijfssoftware op maat in de Microsoft-omgeving ontwikkelde, biedt bedrijven en organisaties nu de kans deelnemers uit te nodigen op virtuele beurzen en conferenties. De eerste zijn al achter de rug. Er lopen gesprekken voor een vijftigtal andere.

'Aan het einde van de eerste golf werd duidelijk dat wat nog aan evenementen georganiseerd kon worden, beperkt zou zijn', zegt Wouter Janssens, die al sinds 2011 aan het hoofd van Exsertus staat. Hij maakte een team van zeven mensen vrij om een digitaal platform te ontwikkelen waarmee bedrijven en organisaties een virtuele beursvloer of conferentiehal in het leven konden roepen. 'Je kan met een avatar navigeren van de inkomhal naar het auditorium of naar standjes van sponsors.'

Thola - zoals de tool heet - wil een gat opvullen dat de klassiekere webinars of livestreams laten vallen: dat van het fysieke netwerken voor- of achteraf. 'We merken interesse bij conferenties die bestaan uit meerdere onderdelen en niet alleen uit een enkele lezing.' Een voorbeeld is de trefdag van Digitaal Vlaanderen op 26 november, waarbij 3.000 bezoekers 's ochtends op een liveshow kunnen afstemmen en 's middags ook over de virtuele beursvloer kunnen rondwandelen.

We bemerken interesse bij conferenties die bestaan uit verschillende onderdelen en niet alleen uit een enkele lezing.
Wouter Janssens
Managing Partner Exsertus

Het effectieve netwerken tussen mensen gebeurt via videobeltools. Exsertus werkt daarvoor nu vooral samen met Teams van Microsoft. De Belgische tak van de Amerikaanse softwaregigant gebruikt Thola ook als eerste in een pilootproject, in een online event met 300 Belgische partners. 'Maar we zijn niet onlosmakelijk met hen verbonden. We staan ook voor andere platformen open', beklemtoont Janssens.

Thola is beschikbaar in twee formules: voor één evenement en met een jaarabonnement. Janssens maakt zich sterk dat de interesse voor virtuele beurzen niet zal wegebben na de tweede golf. 'Het is zoals thuiswerk. Dat is een blijver, we stappen daar niet volledig van af. Onze klanten willen een combinatie van live en virtueel. Op een evenement van de ziekenhuisgroepen GZA en ZNA waren 120 deelnemers ter plaatse en 940 volgden virtueel.'

Exsertus is actief sinds 2008 en draait op jaarbasis met bijna 40 werknemers zo'n 3,5 miljoen euro omzet. Voor de Thola-poot is het te vroeg om al cijfers uit te splitsen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie