'Fuiven in Bokrijk met de special effects van Coldplay'

Jasper Lambrechts van Cocomo.

Het is allicht nooit bij Jasper Lambrechts opgekomen dat hij ooit zou moeten nadenken hoe hij deze coronazomer ging redden toen hij vorig jaar aan boord kwam bij zijn familiebedrijf.

Net iets meer dan een jaar geleden ging Lambrechts aan de slag bij Cocomo, het Limburgse evenementenbureau dat zijn ouders ruim een kwarteeuw terug hadden opgericht. Maar enkele maanden later sloeg corona keihard toe.

Cocomo organiseert privé- en bedrijfsevenementen waar geregeld honderden tot duizenden mensen op aanwezig zijn. Door de crisis is dat soort massa-evenementen natuurlijk niet meer mogelijk.

'Heel veel van onze omzet werd weggevaagd door de pandemie', zegt Lambrechts. 'Tussen maart en juli zagen we liefst twaalf producties wegvallen die wij normaal gezien hadden georganiseerd. Het merendeel van onze 15 tot 20 werknemers zit nu werkloos thuis.'

Dus gingen Lambrechts en Cocomo koortsachtig op zoek naar oplossingen om toch nog massa-evenementen te laten doorgaan in coronatijden. Uit die denkoefening ontstond een nieuw format, 'Bubbelpop', dat afgelopen weekend werd uitgetest in Bokrijk.

'Met Bubbelpop kunnen we een concert of een ander evenement van één centrale plaats naar meerdere installaties in andere bubbels uitzenden', legt Lambrechts uit. 'Maar we doen meer dan dat. We zetten volop in op technologie die deelnemers het gevoel geeft dat ze bij een echt event aanwezig zijn en niet zomaar naar een projectie op een doek zitten te staren.'

We zetten volop in op technologie die deelnemers het gevoel geeft dat ze bij een echt event aanwezig zijn en niet zomaar naar een projectie op een doek zitten te staren.
Jasper Lambrechts
Business developer Cocomo

Met dat doel voor ogen deed Cocomo een beroep op Luminex, een Genkse specialist in lichttechnologie. 'Luminex is misschien geen bekende naam, maar ze sturen het licht en het geluid voor bands als Coldplay en het Songfestival', legt Lambrechts uit. 'In drie weken tijd werkten ze een concept uit waarmee we in andere bubbels niet alleen met beeld en geluid kunnen uitpakken, maar ook met alle mogelijke special effects.'

Rook, confettikanonnen, vuurwerk,... alle vaste ingrediënten van een rockconcert kunnen zo met een simpele muisklik tegelijk worden ingezet in alle bubbels waarnaar een evenement wordt gestreamd. 'Tegelijk hebben we overal camera's opgesteld, waardoor je kan zien hoe het er aan toe gaat in de andere bubbels. Dit is een leuk alternatief voor een rockconcert, maar er zijn natuurlijk meer toepassingen te bedenken. Je kan als artiest op die manier heel exclusieve optredens organiseren bij een groep superfans. Maar het is ook een manier om op een veilige manier bedrijfsfeesten te organiseren. Een van de mensen die vorig weekend aanwezig was op ons testmoment in Bokrijk heeft een keten van baanwinkels. Hij was al luidop aan het nadenken om via Bubbelpop personeelsfeesten te organiseren in zijn winkels.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie