Hasseltse discotheek: 'Zonder einddatum is het lastig iedereen gemotiveerd te houden'

©IMAGEGLOBE

Na een hoopvolle zomer zit Versuz-­eigenaar Yves Smolders dit najaar in een uitzichtloze situatie. Toch wil de discotheekhouder uit Hasselt geen ‘zielig verhaal’ vertellen.

Toen Smolders begin dit jaar verontrustende geluiden hoorde van Chinese collega’s over een onbekend virus, dacht hij niet meteen aan sluiten. Covid-19 leek ver weg, maar halverwege maart moest ook België eraan geloven. Terwijl duizenden nachtvlinders zich opmaakten voor een stap­avond, bleef de populaire danstempel van Smolders donderdag 12 en vrijdag 13 maart leeg.  

Yves Smolders, zaakvoerder van discotheek Versuz. ©Versuz

De coronapandemie is een grote tegenslag voor de clubscene, die het sowieso al zwaar te verduren had. Terwijl de economie de voorbije jaren in bloei stond, lieten veel jongeren de nachtclubs links liggen. De concurrentie van festivals was enorm. Van de 100 Vlaamse discotheken verdween zeker de helft, schat Smolders. De club­eigenaar wijst naar de spotgoedkope stedenreizen. ‘Vliegen naar Barcelona klinkt aantrekkelijker dan een nachtje stappen voor ­hetzelfde budget.’

Andere orde

In zijn twintigjarige loopbaan kreeg de ondernemer meer voor de kiezen. De gemeente ontmantelde Versuz in 2012, een jaar later bouwde hij de club opnieuw op.

Maar deze crisis is van een andere orde. Zijn discotheek is al zeven maanden gesloten. Als ­gevolg daarvan is veel personeel tijdelijk werkloos. ‘Een paar mensen zijn op zoek gegaan naar een nieuwe job. Ze moeten ook aan zichzelf denken, maar onder­tussen verlies ik wel belangrijke krachten.’ 

Een leegloop dreigt niet alleen voor Versuz. Smolders baat ook zeven après-skibars uit in Vlaanderen en de zomerbar Ipanema, ook in Hasselt. De bars zijn allemaal gesloten.

Daarnaast verzorgde hij vorig jaar op Rock Werchter en Pukkelpop de aankleding van de podia. Dit jaar moesten daar tenten ­bijkomen voor glamping, de luxe-uitvoering van kamperen.Maar het festivalseizoen was al afgeschreven voordat het begonnen was.

Smolders rekent op een fractie van de omzet van vorig jaar. Die bedroeg 20 miljoen. Ondertussen tikken de maandelijkse kosten van 80.000 euro door.

Nu de tweede coronagolf een feit is, kijkt hij naar de overheid voor steun. Voor het cultuurfonds van 65 miljoen euro komt de ­ondernemer niet in aanmerking. ‘Veel kosten lopen door, zoals ­lonen, het wagenpark en de verzekeringen van de discotheek. Als de club morgen afbrandt, is de schade even groot.’

Reserves

Gelukkig beschikt het bedrijf van Smolders over flinke eigen reserves. Daarnaast is hij de drankenpartners dankbaar. ‘Bacardi-­Martini, AB InBev, Coca-Cola en Red Bull blijven ons steunen, ondanks alles.’

Intussen werkt hij nieuwe ideeën uit, waaronder een ‘bubbelfeest’ in het Antwerpse Sportpaleis en een nieuw restaurant. ‘Maar zonder einddatum is het lastig iedereen gemotiveerd te houden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie