HealthBot helpt ziekenhuizen triëren

Wouter Baetens, hoofd van Arinti.

Ziekenhuizen krijgen in deze periode heel wat vragen over Covid-19, maar ook of andere ingrepen inmiddels weer mogelijk zijn. Om de triage en toestroom zo efficiënt mogelijk te plannen kunnen ze gratis gebruikmaken van HealthBot van Microsoft.

In ons land koos de Amerikaanse softwarereus het drie jaar oude Arinti om de chatbot uit te rollen. De specialist in artificiële intelligentie (AI) deed dat inmiddels in zeven ziekenhuizen, waaronder ZOL Genk, AZ Vesalius Tongeren en ASZ Aalst. Er volgen nog minstens twee andere ziekenhuizen in Wallonië en Limburg.

De chatbot bereidt de ziekenhuizen voor op de mogelijke toestroom. Ze krijgen zicht op leeftijd, geslacht en klachten.
Wouter Baetens
Co-oprichter van Arinti

De chatbot dient twee doelen. Met vragen over symptomen als kortademigheid en koorts en over mogelijk contact met vermoedelijke besmette mensen adviseert de bot een bezoek aan de dokter of een quarantaine. Op het einde van de vragenronde vraagt de bot de leeftijd, geslacht en postcode. 'Met die antwoorden bereiden we de ziekenhuizen voor op mogelijke toestroom. Ze krijgen zicht op leeftijd, geslacht en klacht', zegt co-oprichter Wouter Baetens. De bots hebben ondertussen 9.000 patiënten geholpen.

De tweede invulling van HealthBot komt stilaan op kruissnelheid, nu de eerste coronagolf gaat liggen. Bij de instroom van patiënten voor een minder dringende ingreep is het zaak om na te gaan of ze besmet zijn of niet. Die kans bepaalt voor welke wachtzaal de chatbot een sms uitstuurt naar de patiënt. De bot kan desgewenst worden uitgebreid met andere sjablonen die Microsoft heeft ontwikkeld. 

Drukke weken

Arinti, een bedrijf met 13 mensen en een omzet van 800.000 euro, heeft drukke weken achter de rug. Midden maart werd Baetens opgebeld door Microsoft, daarna ging het snel. De eerste vijf ziekenhuizen werden in twaalf dagen uitgerust met HealthBot. Door twee developpers en een project manager, allen vanuit hun eigen kot. 'In gewone tijden zouden we toch minstens een keer zijn langsgeweest in de ziekenhuizen om de mensen daar te leren kennen', zegt Baetens.  

Het Mechelse bedrijf ontwikkelt doorgaans zelf AI-oplossingen, op maat. 'We werken niet met standaardtechnologie. Eenzelfde project repliceren doen we bijna nooit. De ziekenhuizen zijn een uitzondering.'

Zo maakte Arinti voor onderzoeksinstelling VITO een cognitieve zoekmotor die in wetenschappelijke papers de chemische elementen en economische parameters filtert. Voor Unilever België ontwikkelde het Mechels bedrijf AI die de voorraden van producten in de verschillende supermarkten voorspelt. Kruiden- en sauzenproducent Griffith Foods tot slot gebruikt een Mechels algoritme om het reinigen van de productielijn te optimaliseren bij de productie van de verschillende kruidenmengelingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie