‘Heen en weer naar Canada voor een ochtendmeeting is passé’

Het display in aluminium - met kartonnen hoes erover - kan tot 250 keer herbruikt worden. ©Pure Value

De Antwerpse kmo Pure Value, maker van duurzame winkeldisplays, heeft net als zijn klanten geen last van de coronacrisis - integendeel. ‘Dankzij videoconferenties verlopen de onderhandelingen met retailers een pak efficiënter en sneller.’

Het is nog geen oktober en Albert Heijn pakt al uit met sintsnoepgoed als chocolade en pepernoten. Terwijl wij met onze ogen draaien, wrijft Pure Value in zijn handen. De kmo uit Puurs-Sint-Amands mag de retailer duizenden van zijn duurzame winkeldisplays leveren waarin de lekkernijen worden aangeboden.

Het herbruikbare, stevige frame van aluminium - opvouwbaar en telescopisch - is een duurzaam alternatief voor de klassieke kartonnen displays die supermarkten en merken gebruiken om hun promoties in de kijker te zetten. Karton dat na één keer gebruiken wordt afgevoerd. Dat leidt wereldwijd tot een jaarlijkse afvalberg van 1 miljard kilogram, stelt CEO Bram van Schijndel. 

Jumbo, na Albert Heijn de grootste supermarktgroep van Nederland, was begin dit jaar de eerste grote retailer die brood zag in het duurzame model. Albert Heijn is de tweede grote vis die toehapt. Samen kopen zij 13.000 displays, die bij een partner in Heusden-Zolder worden geproduceerd. De deal met Albert Heijn werd in volle lockdown getekend. ‘Alle gesprekken verliepen via videoconferenties en ook de handtekening werd online gezet’, zegt Van Schijndel. 

Coca-Cola en AB InBev

De twee monsterdeals helpen Pure Value en zijn tien werknemers aan het beste jaar sinds de oprichting eind 2016. De omzet - van het gebroken boekjaar dat eind deze maand wordt afgesloten - verdubbelt tot 5,5 miljoen euro. Het Antwerpse bedrijf overtuigde ook al reuzen als Coca-Cola, AB InBev en Danone van zijn display dat een levensduur van vijf jaar heeft. Die topmerken doen er showcases mee in Mexico, Canada, Dubai en Japan.  

5,5 miljoen
omzetverdubbeling
Pure Value heeft zijn omzet in het eind deze maand afgesloten gebroken boekjaar verdubbeld tot 5,5 miljoen euro.

De internationale focus van Pure Value beperkt zich voorlopig tot de buurlanden van België. Delhaize, zuster van Albert Heijn, is een volgende logische klant. Van Schijndel hoopt dat ook andere Belgische retailers geïnspireerd worden door de duurzame keuze van de Nederlandse collega’s en A-merken. 

Daarna lonken supermarkten in onder meer Italië, Spanje, Canada en de VS. Om die binnen te halen hoeft de CEO niet meer van hot naar her te vliegen. ‘Heen en weer voor een ochtendmeeting naar Sobeys (de tweede grootste retailer van Canada, red.) hoeft niet meer. Onderhandelen gebeurt volledig online en de gesprekken worden sneller ingepland en opgevolgd.’

Om een dienstenmodel rond het display verder uit te bouwen mikt Van Schijndel op korte termijn op 3 à 4 miljoen euro extra kapitaal. Sensoren in het display geven de merken inzicht in hoe de promotie loopt. Zo waarschuwt een app als het display bijgevuld moet worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie