Het bedrijf met een 'chief murder officer'
De Vlaamse start-up Crimibox bedenkt fictieve moordzaken en heeft er vorig jaar dankzij de lockdown 43.000 van verkocht. Een soort Cluedo, maar digitaal en gesofisticeerder met namaakbloed, lijkschouwingen en anonieme telefoontjes. ‘Het echte speurwerk.’
Chief Murder Officer, zo ondertekent Jimmy Cowe zijn mails. ‘We zijn geen traditioneel bedrijf en proberen alles met een twist te doen’, zegt hij.
Cowe werkte twaalf jaar bij de politie en richtte in 2017 Crimibox op. Het bedrijf bedenkt fictieve moordzaken die u als detective moet oplossen. En dat slaat aan.
‘We hebben een grote sprong gemaakt vorig jaar. Onze klanten hebben 43.000 moordzaken opgelost’, klinkt het. De omzet verdrievoudigde tot 1,2 miljoen euro. De winst zal ergens rond 100.000 à 150.000 euro uitkomen.
Onze klanten hebben vorig jaar 43.000 moordzaken opgelost.
‘De lockdown heeft ertoe geleid dat mensen ons ontdekt hebben. Ze speuren thuis als gezin, of via Zoom met vrienden. Het misdaadgenre is blijkbaar fascinerend, en mensen willen zelf eens detective zijn', verklaart hij zijn opmars. 'Je ziet dat ook aan het succes van true crime, documentaires over echt gebeurde misdaden. We voelen dat dat overwaait van de VS naar hier. Kijk maar naar de populaire podcast 'De volksjury', over onopgeloste moordzaken.'
Lijkschouwing
Crimibox geeft je - voor 15 à 25 euro - toegang tot een volledig moorddossier: foto’s van het lijk, verslag van de lijkschouwing en van eventuele getuigen, foto’s van objecten op de plaats van het delict, video's met acteurs die de crimescene naspelen. 'Via een chatbox kan je verdachten verhoren. Op die manier geven we extra info vrij. En op internet laten we sporen na', luidt het. Crimibox maakt Instagram-profielen en blogs van verdachten aan waar je kunt in grasduinen, of je krijgt een anoniem telefoontje met een tip.
‘Het is zoals Cluedo vroeger, een whodunit, maar veel gesofisticeerder. We steken er veel tijd in want het moet tot in de puntjes kloppen’, zegt Cowe.
De meest populaire zaak is Dossier As. Een bewoner van een woon-zorgcentrum is overleden. Op haar kamer wordt een urne gevonden met as. Hoe komt die daar? Van wie is de as? Wie is de moordenaar? ‘Aan u om het uit te pluizen’, zegt Cowe.
Ik had nooit gedacht dat ik met een spelletje geld zou verdienen. Het is zot hoe het gelopen is.
Cowe is pas sinds 2019 voltijds met Crimibox bezig. Het bedrijf werd toen geselecteerd voor het acceleratorprogramma Birdhouse van Belfius. 'Ik heb meteen bij mijn chef mijn ontslag gegeven. Sindsdien is Crimibox ontploft. Ik had nooit gedacht dat ik met een spelletje geld zou verdienen. Het is zot hoe het gelopen is.’
In de VS is Hunt a Killer de tegenhanger van Crimibox. Die haalt er - met de hulp van investeringsmaatschappijen - al tientallen miljoenen dollars omzet. Dat is nog wat hoog gegrepen voor Cowe, die dit jaar op 2 miljoen euro omzet mikt.
'Dat zou al mooi zijn', zegt Cowe. Crimibox gaat dit jaar ook de internationale toer op. Het verkocht een licentie aan een uitgeverij die de moordzaken in het Frans, Duits en Spaans zal uitbrengen. 'Wij brengen in het VK een eigen Engelstalige versie op de markt. En we zetten via Kickstarter onze eerste stappen in de VS', klinkt het.
Meest gelezen
- 1 Formatie federale regering: landing nog niet in zicht, nieuwe taxcut valt slecht bij Vooruit
- 2 300 tot 400 jobs verdwijnen na doorstart Lunch Garden
- 3 Bitcoin op recordhoogte na lancering eigen cryptomunt Trump
- 4 5 favoriete aandelen van Yves Vaneerdewegh (Capricorn Partners): 'Deze marktleider in saunaproducten haalt dezelfde winstgroei als Microsoft'
- 5 Hendrik Bogaert (ex-CD&V) verkoopt uitzendkantoor en wordt investeerder