'Het contract met Nikon wilden we niet laten vallen'

Bart Verschueren, medeoprichter van Friendship.

Vanuit Antwerpen live een wereldwijde reclameshoot coördineren, het klinkt als mission impossible. Maar het marketingbureau Friendship slaagde met vlag en wimpel.

Medeoprichter en CEO Bart Verschueren sprong midden februari een gat in de lucht toen zijn bureau werd uitverkoren om een globale reclamecampagne voor nieuwe Nikon-fototoestellen vorm te geven. Het ambitieuze plan om in elf landen mooie plaatjes te schieten viel in de smaak. Een plan dat, in volle voorbereiding en preproductie, in duigen viel toen de eerste lockdown en het vliegverbod werden afgekondigd. 

‘Het was een referentie, een groot contract dat we niet wilden laten vallen’, zegt Verschueren. Het probleem werd opgelost door in elk land lokale cameramensen en producenten aan te sturen. Vanuit onder meer Alaska, Colorado en Jakarta werden de shoots live gestreamd naar het Friendship-kantoor, op een boot in het Antwerpse Willemdok. Daar riep een regisseur ‘action!’ en ‘cut!’ alsof hij mee op de set stond. Vaak ook 's nachts, want de opnames gebeurden in vijf verschillende tijdzones. 

De vier uiteindelijke video's kwamen tot stand na 216 uur filmen, 678 Zoom-vergaderingen en bijna 2.600 WhatsApp-berichten.

De vier uiteindelijke video's kwamen tot stand na 216 uur filmen, 678 Zoom-vergaderingen en bijna 2.600 WhatsApp-berichten. En dat zonder het kantoor te verlaten. In normale omstandigheden zouden vijf mensen uitgerukt zijn. De pandemie spaarde het bedrijf 120 internationale vluchten plus hotel- en andere kosten uit. 

Voor herhaling vatbaar? ‘Afhankelijk van de campagne zullen we niet iedereen meer op pad sturen', zegt Verschueren. 'De regisseur en de art director altijd wel, om voor het beste resultaat te gaan.’

Verschueren richtte Friendship, na twee jaar Duval Guillaume, samen met Phil Blondé in 2013 op. Beiden willen mensen entertainen met hun niet-alledaagse reclamecampagnes. Een Alfa Romeo rechtop in een winkelkar is een van de spectaculairste voorbeelden. Voor de hernieuwde C&A-winkel op de Antwerpse Meir installeerde Friendship in de etalage levensgrote smartphones met TikTok-filmpjes van influencers die in sneltempo van outfit wisselden. Klanten konden in de paskamers hun eigen ‘outfitchallenge’ opnemen. 

Het bureau heeft al bij al weinig last van de crisis. ‘De sector fast-moving consumer goods blijft doorgaan. Enkel de interimsector snoeit in de reclamebudgetten.’ Het team van tien medewerkers heeft zijn doelstelling voor 2020 (gebroken boekjaar tot oktober) gehaald, een omzetgroei van 15 procent tot 2,5 miljoen euro. Mede dankzij de coronaproof campagne voor Frisk. Om de ademverfrissende muntjes uit te delen in de winkelstraten verving Friendship de hostessen door een glijbaan in de vorm van een tong, waar ze vanaf rolden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie