'Ik droom ervan elk jaar een nieuwe vestiging te openen'

Jan Kegels startte tien jaar geleden zijn Jean sur Mer-vismerk met foodtrucks.

Midden in coronatijden en lockdowns bouwt Jan Kegels het horeca-, catering- en winkelconcept 'Jean sur Mer' uit rond vis. In december opende hij de visbar Harbour Café op de Antwerpse Groenplaats en in maart ging The Shop open.

Al van jongs af is Jan Kegels (42) begeesterd door alles wat met de zee en vis te maken heeft. ‘Als kind liep ik uren op het strand met mijn garnaalnetje in de aanslag. Later ging ik sportvissen. Ik heb ook al vaak meegevaren met vissersboten op de Noordzee.'

Na zijn studies marketing en enkele jaren in de verkoop van auto’s en verzekeringen besloot de Antwerpenaar van zijn passie een zaak te maken. Een vijfminutenbrainstorm met zijn zus leverde de naam 'Jean sur Mer' op, het basisconcept - vis als voeding weer hip maken - kwam uit de koker van Kegels zelf.

De essentie

  • Jan Kegels begon tien jaar geleden in een oude caravan als Jean sur Mer visgerechten te verkopen.
  • Daar kwamen later nog twee foodtrucks bij en de verkoop aan winkels en horecazaken.
  • Tijdens de coronacrisis begon hij succesvol met een drive-in en leveringen aan huis.
  • Daar zijn het afgelopen jaar nog twee nieuwe zaken bijgekomen: Jean sur Mer The Harbour Café (een kruising tussen een restaurant en een viswinkel) en Jean sur Mer The Shop (een kruising tussen een vishandel en een hippe visbar).

Omdat hij nog maar 32 was en geen grote budgetten had, kocht hij een caravan uit 1974 en bouwde die om tot een mobiel keukentje. 'Van daaruit verkocht ik mijn eigen premium visproducten en streetfood: garnaalkroketten, kibbeling, fish-and-chips, fruits de mer. Dat was hard werken, maar ik koos elke dag vrij mijn traject en planning.'

In minder dan tien jaar kwamen er nog twee foodtrucks bij. Een merk was geboren. Kegels begon zijn producten ook te verkopen aan winkels en horecazaken.

De coronacrisis was geen reden om bij de pakken te blijven zitten. Kegels besloot zijn foodtrucks te gebruiken in een drive-in voor het afhalen van zijn producten, op een parking van het restaurant van een vriend. ‘De eerste vier maanden passeerden duizend auto’s en tot op vandaag draait dat goed’, zegt hij. Maar om het omzetverlies te compenseren begon hij vanuit een ‘dark kitchen’ (een keuken zonder eetzaal) schotels te verkopen via Uber Eats en Takeaway.com. Die werden mee ontwikkeld door de jonge chef-kok Peter Vlyminck die twee jaar eerder in de zaak was gestapt.

‘Het delivery concept was ons marktonderzoek in de praktijk. We konden experimenteren met gerechten en aanvoelen waar de vraag zat. Dat sterkte ons om de volgende stap te zetten.’

Dat werd Jean sur Mer Harbour Café, iets tussen een winkel en een visrestaurant. ‘Op 17 december ging het open, midden in de lockdown. ‘We wilden doorgaan omdat het een unieke locatie was en dus een kans die we niet snel opnieuw zouden krijgen. We hadden bij de verbouwingen wel een groot take-outraam voorzien, zodat we konden verkopen zonder klanten binnen te moeten ontvangen. We moesten tenslotte onze huur en de verbouwingslening kunnen betalen. Maar het ging beter dan verwacht. We hebben een vliegende start gekend, waarbij we meer dan break-even draaiden. Eens we echt open kunnen, rekenen we erop ons cijfer - zowat 50.000 euro omzet per maand - nog fors te verbeteren.

Ik wil onze merkproducten ook zien liggen in de supermarkten. De gesprekken met Colruyt en Delhaize lopen.
Jan Kegels
Oprichter Jean sur Mer

Tijdens de eerste lockdown was Kegels onder zijn merk ook begonnen met de levering van verse vis aan huis in een groot deel van Vlaanderen. ‘Ook dat smaakte naar meer. Ik wilde de traditionele viswinkel, die bijna was uitgestorven, in ere herstellen. Je voelde in die lockdown ook de hernieuwde belangstelling voor buurtwinkels en lokale, ambachtelijk gemaakte voeding.’

Het idee voor Jean sur Mer The Shop, iets tussen een vishandel en een hippe visbar, was ontstaan. Eind februari ging The Shop open in Brasschaat, om de hoek waar Kegels als kind is opgegroeid.

Kegels ziet het allemaal nog een maatje groter. Zowel van Harbour Café als van The Shop wil hij vestigingen openen in meerdere Vlaamse steden. ‘Ik droom van één nieuw Harbour Café en Shop per jaar. Ik wil dat financieren met de inkomsten uit de bestaande zaken, zonder extern kapitaal. Daarnaast wil ik onze merkproducten ook zien liggen in de supermarkten. De gesprekken met Colruyt en Delhaize lopen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie