'Ik was nog maar net CEO en het kantoor liep leeg'

Stijn Vander Plaetse, de CEO van de Leuvense IT-consultant AE. ©AE

Thuiswerkers aansturen is de uitdaging van de toekomst, zegt Stijn Vander Plaetse. De Leuvenaar werd kort voor de lockdown de CEO van de consultant AE.

Vander Plaetse stapte begin dit jaar over van Telenet - waar hij marketinghoofd van de bedrijvenpoot was - naar AE (Application Engineers), een IT-consultant met 340 medewerkers. Twee maanden later werd het land in lockdown gezet. AE's hoofdkwartier in Heverlee en de satellietkantoren in Gent, Hasselt en Groot-Bijgaarden liepen leeg.

In het begin maakte ik meerdere keren per week een video met mijn smartphone. Zo kon iedereen me toch af en toe zien.
Stijn Vander Plaetse
CEO AE

'Van de ene op de andere dag zat ik helemaal alleen of met twee, drie medewerkers', zegt de CEO. Hoe wint een nieuwkomer vanop afstand het vertrouwen van werknemers die hij nog maar amper had gezien? 'Door heel veel en open te communiceren. In het begin maakte ik meerdere keren per week een video met mijn smartphone. Zo kon iedereen me toch af en toe zien.'

Bij elke communicatie mochten alle medewerkers vragen stellen. 'Op die manier verwierf ik veel kennis. Die constante feedback hielp me beslissingen te nemen.' Vander Plaetse stuurt nog om de twee weken een video rond. Daarnaast belt hij wekelijks met zijn 50 managers en organiseert hij vragensessies in virtuele salons. 'Ik geloof in de kracht van herhaling.'

Het aansturen van thuiswerkers wordt volgens de nieuwe CEO de uitdaging van 2021. 'Bij het begin van de lockdown moesten bedrijven hun IT-infrastructuur op orde krijgen, daarna volgde het digitaliseren van de werkprocessen. De teams efficiënt aansturen is de derde golf.'

Operationeel besliste Vander Plaetse de stafdiensten (hr en marketing) een maand op tijdelijke werkloosheid te zetten. De focus lag op een beperkt aantal projecten. De jaardoelstellingen werden ingeruild voor kwartaaldoelstellingen. 'Zes maanden vooruit plannen is moeilijk. Ik beslis maand per maand, op basis van de jongste analyses.'

Corona doet AE's activiteiten verschuiven, onder meer van de reis- naar de farmasector. 'Covid zet een turbo op de digitalisering. Bedrijven willen hun data beheren en ontsluiten om efficiënter te werken.' Voor banken, nuts- en telecombedrijven automatiseert AE het behandelen van een stortvloed van e-mails en documenten. Machine learning leest de berichten en stuurt ze een gepast antwoord, zodat de klantendienst meer tijd heeft voor de 'echte' problemen.

Dergelijke projecten helpen AE in dit crisisjaar stand te houden. Vander Plaetse verwacht minstens evenveel omzet te draaien als vorig jaar (35,6 miljoen euro). Misschien zit er zelfs groei in, al zal het minder zijn dan voor de pandemie werd verwacht. Belangrijke klanten zijn Colruyt, Fluxys, Mensura en Mediagenix.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie