'In de reisbranche is een afvallingsrace aan de gang'

Zuiderhuis staat voor reizen met een avontuurlijk karakter. ©© David Stoecklein/CORBIS

De coronacrisis slaat bij Zuiderhuis ongenadig toe. De omzet van de specialist in actieve reizen viel met bijna driekwart terug. Maar dankzij zijn financiële matras en zijn positionering zou het reisbedrijf de coronaschok moeten kunnen opvangen.

Zuiderhuis werd in 1978 opgericht en staat voor avontuurlijke, actieve reizen. In 2018 kwam het bedrijf - na elf jaar als onderdeel van de bekende reisgroep Connections - in de handen van ondernemer Filip Jennen. Met een omzet van 10 miljoen euro, 32 medewerkers en jaarlijks 8.000 à 9.000 verkochte reizen is het een middelgrote speler op de Belgische markt.

Maar toen kwam de lockdown en ging de wereld op slot. Van reizen was enkele maanden geen sprake meer. 'De eerste weken na midden maart stond de communicatie met de klanten centraal', vertelt Jennen. 'Wat wisten we, wat niet? En hoe moesten we dat overbrengen? We kozen voor een open en eerlijke aanpak. Als we iets niet wisten, zegden we dat ook.' Een kernteam van tien medewerkers stond in voor de dagelijkse opvolging.

28%
Omzet
In de periode januari-half juli realiseerde Zuiderhuis maar 28 procent van zijn omzet van het eerste halfjaar van 2019.

In maart en april annuleerden klanten hun reizen massaal. Dat nam amper af met de zomer in aantocht. In de periode januari-half juli realiseerde Zuiderhuis maar 28 procent van zijn omzet van het eerste halfjaar van 2019. 'Gelukkig zijn de Europese grenzen opengegaan. Bovendien is onze niche - actieve reizen ver weg van de massa - coronaproof. Er zijn ook boekingen voor later dit jaar', zegt Jennen.

De ondernemer is zeer te spreken over de overheidsmaatregelen die de effecten van de coronacrisis draagbaarder maken voor kmo's. 'Het systeem van tijdelijke werkloosheid en de invoering van vouchers (waarmee reizen op een later tijdstip kunnen doorgaan of in een later stadium terugbetaald kunnen worden, red.) heeft ons goed geholpen.' Gezien de vele wijzigingen aan reizen zit Jennens personeel niet stil, integendeel.

Matras

Voor Zuiderhuis ziet Jennen de toekomst behoorlijk positief in, mede omdat zijn product zich leent tot het postcoronatoerisme. 'Zuiderhuis heeft jarenlang een matras opgebouwd om tegenslagen aan te kunnen. Dat zal nodig zijn. Ik verwacht dat we dit jaar zwaar verlieslatend zijn', stelt hij.

Zuiderhuis heeft jarenlang een matras opgebouwd om tegenslagen aan te kunnen. Dat zal nodig zijn.
Filip Jennen
Eigenaar Zuiderhuis

Voor veel sectorgenoten wordt het moeilijker. 'Het is een afvallingskoers. De zenuwachtigheid in de sector groeit', zegt Jennen. Hij verwacht dat veel sectorgenoten over de kop zullen gaan en dat veel kleine spelers ermee stoppen. Dat zal, hoe pijnlijk ook, ook opportuniteiten creëren voor Zuiderhuis, denkt Jennen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie