'In vaccinatiecentra ligt al 20.000 m2 van onze vinylvloeren'

Jan Vergote, de CEO van vinylvloerspecialist IVC.

Het begin van de vaccinatiecampagnes in Europa blijkt goed nieuws voor de West-Vlaamse vloerbedekkingsgigant IVC. Alleen al in Belgische en Nederlandse vaccinatiecentra werd meer dan 20.000 vierkante meter aan vinylvloeren gelegd, zegt IVC-topman Jan Vergote.

Sinds de vaccinatiecampagnes - hoe moeizaam ook - begonnen, werden in bijna honderd gemeenten sporthallen, culturele centra en andere evenementenhallen omgeturnd tot tijdelijke centra waar mensen hun coronaprik ontvangen.

'Veel van de vloeren in die gebouwen zijn niet voorzien op zo'n grote trafiek', zegt Jan Vergote van IVC. 'De vloer van een sporthal veert bijvoorbeeld wat op, en is niet voorzien op klassiek schoeisel. Veel gemeenten zien onze vinylvloeren als de beste en de goedkoopste manier om een extra beschermingslaag aan te brengen. Soms kiezen ze onze producten om bezoekers een beter gevoel te geven. Een vaccinatiecentrum met een vinylvloer oogt aangenamer dan een waar je over beton moet lopen.'

Een vaccinatiecentrum met een vinylvloer oogt aangenamer dan een waar je over beton moet lopen.
Jan Vergote
CEO IVC

Vergote benadrukt dat IVC de gemeentebesturen niet actief heeft aangesproken. 'Meestal zijn het de installateurs die ons suggereren. Onze vloeren liggen ook niet in alle vaccinatiecentra. Op sommige plaatsen ligt naadvilt van de concurrentie, wat misschien iets minder hygiënisch is. In onze vloeren zitten producten die antimicrobieel werken.'

Honderd miljoen kunststofvloeren

De West-Vlaamse specialist in vinylvloeren maakt deel uit van Unilin, dat met een omzet van 2,3 miljard euro de niet-Amerikaanse activiteiten van het beursgenoteerde Mohawk overkoepelt. 'We produceren jaarlijks honderd miljoen vierkante meter kunststofvloeren op rol en zijn actief in 110 landen', zegt Vergote. 'Het is niet zo dat alleen de Belgische of Nederlandse vaccinatiecentra onze vinylvloeren gebruiken. Je ziet onze vloerbedekking ook terug in de tijdelijke covid-ziekenhuizen die werden neergezet in Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. In Jemen haalde een moskee uit voorzorg de traditionele matten weg, om ze te vervangen door vinyl. Op die kunststof vloer drukten we trouwens hetzelfde patroon als op de oorspronkelijke matten. We lossen met onze vloeren vaak dat soort problemen op. We zijn stilaan een verborgen kampioen van deze crisis.'

De mensen zitten twee keer meer thuis dan vroeger en hebben de tijd om verbeteringen aan te brengen aan hun woning.
Jan Vergote
CEO IVC

In verhouding tot de andere activiteiten maken die tijdelijke projecten wel maar een bescheiden deel uit van de omzet van IVC. 'Noem het de kers op de taart. In andere segmenten zagen we een gemengd beeld. Bedrijven stelden de voorbije maanden geregeld grote projecten uit: een retailketen zal wachten voor ze haar winkels opnieuw inricht. Maar op de residentiële markt merkten we een tamelijk forse groei. Ondanks de crisis heeft 90 procent van de mensen een normaal inkomen, maar ze moeten twee keer zoveel thuis blijven. Ze hebben tijd om verbeteringen aan te brengen aan hun woning. Die trend is merkbaar in heel Europa en ook in de VS.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie