Advertentie

‘Inspiratiereizen komen volgend jaar nog niet terug’

Julie Vens-De Vos, CEO van Nexxworks.

Tientallen Vlaamse bedrijfsleiders en topmanagers lieten zich de voorbije jaren op sleeptouw nemen om inspiratie op te doen op plekken als Sjanghai of Silicon Valley, onder begeleiding van innovatie-experts als Peter Hinssen en Steven Van Belleghem. Het was een succesformule voor Nexxworks, hun bedrijf dat organisaties helpt werknemers te inspireren en te innoveren.

Het coronavirus maakte een abrupt einde aan de inspiratiereizen. In 2019 was Nexxworks alles samen zowat 100 dagen op reis, dit jaar amper vijf dagen. ‘We voelden de impact van corona al een tijdje voor de lockdown bij ons inging, omdat we veel programma’s gepland hadden in China, waar het virus eerder toesloeg’, zegt CEO Julie Vens-De Vos.  

Dat gaf Nexxworks wat extra tijd om na te denken over alternatieven. ‘We zijn blijven focussen op het inspireren en connecteren van klanten, om het even hoe of waar. Reizen kunnen we niet meer, maar de behoefte bij klanten is niet weg.’

Nexxworks organiseert nu massaal thematische virtuele bijeenkomsten. ‘Dat zijn vaak kortere sessies dan we fysiek zouden organiseren. Je moet de deelnemers ook wat ademruimte geven. Soms hebben we programma’s van meerdere dagen, maar we maken die minder intensief dan de reizen.’ De spontane gesprekken en het netwerken die een vast onderdeel vormen van de reizen, zijn moeilijker digitaal te organiseren. ‘Maar we proberen ook dat te simuleren, met aparte break-outrooms, of met sessies waar iedereen in beeld komt.’

Nexxworks werkte daarnaast ook aan een uitbreiding van zijn sprekerslijst met - vaak buitenlandse - experts. Een andere nieuwigheid wordt de lancering van community platformen. ‘Het is een soort gesloten Facebook op maat over een bepaald thema. Het lidmaatschap kost 1.250 euro, waarvoor je toegang krijgt tot een maandelijkse topspreker en met andere leden kunt netwerken. Vroeger waren onze klanten niet enthousiast over zo’n formule, maar nu zien we veel interesse.’

Het eerste platform, gefocust op ‘customer experience’ (CX) of klantenervaring, gaat volgende week live. Als de formule werkt, wil Nexxworks er nog andere in het leven roepen. ‘We hopen dat de leden met elkaar connecties maken, maar we weten dat zoiets niet vanzelf gaat. We gaan dus zeker ook zelf inspiratie aanbieden’, zegt Vens - De Vos.

Het is afwachten of de digitale vernieuwing een rendabel businessmodel kan opleveren. ‘Dit jaar gaan we verlies boeken, maar gelukkig hebben we een buffer na een sterk 2019. Volgend jaar willen we break-even draaien. We werken ook aan een kapitaalronde om meer te kunnen investeren in marketing en communicatie.'

‘Op middellange en lange termijn ben ik heel enthousiast. Covid-19 heeft ons de kans geboden onze activiteiten sneller te diversifiëren dan we gepland hadden. Na de crisis zal het niet meer zijn zoals vroeger, maar zullen we een meer hybride model hebben. Het hervatten van de reizen verwacht ik zeker niet voor eind volgend jaar. Mogelijk zullen er minder zakenreizen zijn, maar met meer aandacht voor de kwaliteit.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie