Koffie met genoeg cafeïne voor fietsers

Wies Jaspers lanceerde een koffiemerk voor fietsers.

De Antwerpenaar Wies Jaspers kon vorig jaar amper events voor fietsliefhebbers organiseren. Maar een downloadbare route en een eigen koffielijn geven hoop voor de toekomst.

Wies Jaspers (32) richtte in 2018 het marketingbureau Sowieso op, dat actief is voor bedrijven uit de fietswereld. 'In mijn vrije tijd organiseerde ik ook fietstochten, die snel uitverkocht raakten.'

Vorige zomer besloot de Antwerpenaar al zijn fietsactiviteiten samen te brengen onder de naam Count Me In. Maar het eerste jaar liep door de coronacrisis niet eenvoudig. 'We hebben onze tien events gepland alsof ze zouden plaatsvinden. Veel tours moesten we uiteindelijk verschuiven naar 2021. Maar enkele tochten konden toch doorgaan. Het Rondje Valkenburg, waaraan 500 mensen konden deelnemen, was in een paar uur uitverkocht. Er was enorm veel vraag van mensen die tijdens de lockdown de hele tijd moesten binnenblijven.'

Om de gederfde inkomsten tijdens de coronacrisis te compenseren lanceerde Jaspers het routeplatform De Parcoursbouwer. Daarmee kunnen liefhebbers voor 10 euro een fietsroute downloaden op hun gps. 'We brengen de route helemaal in kaart, met video's en foto's. Klanten krijgen een startgids met informatie over parking, hindernissen en mogelijkheden voor bevoorrading. Het platform is in een paar weken tijd al ruim duizend keer gedownload. Dat succes stelt ons gerust. Als een event in de toekomst geannuleerd wordt, kunnen we het toch laten doorgaan op ons platform. Er bestaan veel variaties tussen geen event en een event voor 2.000 mensen.'

Koffie

In de fietswereld is koffie heel hot, maar een kwalitatieve Belgische aanbieder van koffie ontbrak in het fietssegment.
Wies Jaspers
Count Me In

Met Café Copain lanceerde Jaspers ook een eigen koffie voor fietsers. 'In de fietswereld is koffie heel hot, maar een kwalitatieve Belgische aanbieder van koffie ontbrak in het fietssegment. Met een lokale brander ontwikkelden we een speciaal recept: goed combineerbaar met melk en genoeg cafeïne om de fietser een duwtje te geven.'

Nadat een stille vennoot hem tussen de twee lockdowns in extra kapitaal heeft toegestoken, neemt Jaspers nu het eventbureau Surplace Sports over. Terwijl Count Me In focust op eendagstours en bekendstaat om zijn loodzware wedstrijden voor getrainde liefhebbers, is Surplace gespecialiseerd in meerdaagse fietstochten met de nadruk op gezelligheid. 'Surplace wil mensen na het fietsen samenbrengen rond het kampvuur', legt Jaspers uit. 'Samen zijn we relevanter in de fietswereld en voor sponsors.'

Voor 2021 blijft de Jaspers, die zijn georganiseerde tochten graag eerst zelf verkent, ambitieus. Dit jaar wil hij 20.000 fietsers de baan opsturen. 'Het voorbije jaar is moeilijk geweest, maar toch was 2020 succesvol. We konden veel nieuwe concepten in de markt zetten, zelfs als de wedstrijden niet doorgingen. We hebben een missie op lange termijn. Die onzekere periode nu nemen we erbij.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie