'Kooksessies zijn ideaal om de banden aan te halen'

Luc Vannitsen, zaakvoerder van Hoenger.

Via live-instructies van een chef-kok organiseert de Limburgse ondernemer Luc Vannitsen gesmaakte online kookworkshops voor thuiswerkers. ‘Ze zijn ideaal om de onderlinge banden aan te halen.’

Nu ondernemingen zoeken naar een coronaveilige teambuildingformule voor hun thuiswerkers pakt het Limburgse Hoenger (dialect voor honger) uit met een geslaagd concept.

In zijn bedrijfspand in Diepenbeek stelde zaakvoerder Luc Vannitsen verschillende camera’s op in zijn keuken. Een chef-kok etaleert er online zijn kookkunsten voor een select publiek van thuiswerkers, die vervolgens datzelfde gerecht bereiden.

‘Die online kookworkshops worden goed gesmaakt’, zegt Vannitsen, die de eenmanszaak runt en samenwerkt met freelance chef-koks. ‘Op 1 december zijn we begonnen en we hebben met 35 workshops al zo’n 500 à 700 mensen bereikt.’

Soep

Een serieuze opsteker voor Vannitsen. Voor de uitbraak van de coronacrisis organiseerde hij in Diepenbeek per week twee tot vier fysieke kookworkshops voor groepen, gaande van ondernemers over serviceclubs tot vrienden.

‘Die activiteit viel in maart vorig jaar helemaal weg. Dankzij de groei van de virtuele kookworkshops in de voorbije maanden is dat verlies nu bijna weggewerkt. Ik breng ook al een paar maanden twee keer per week verse soep rond op het lokale bedrijventerrein.’

Bedrijven beschouwen de kookworkshops als een ideale manier om de betrokkenheid van de werknemers te vergroten.
Luc Vannitsen
Oprichter Hoenger

Vannitsen stelt samen met de chef-koks, afhankelijk van het type keuken, de menu’s samen en koopt zelf de ingrediënten. Die worden, samen met de recepten en een keukenschort, verpakt in een box, die afgehaald of thuisbezorgd wordt.

De deelnemende thuiswerkers loggen in en kunnen in Microsoft Teams live de kookdemo volgen. Na elk gerecht eten de amateurkoks hun creatie op en kunnen ze er foto’s en filmpjes van posten.

‘Zo krijg je een interactief en leuk programma’, zegt Vannitsen. ‘De voorbije weken hadden we enkele sessies voor werknemers van Procter & Gamble, onder meer voor de verkopers en het middenkader. In mei zelfs voor hun Europese toppers in het buitenland: Spanje, Portugal, Frankrijk en Nederland.’

Geen limiet

‘Bedrijven beschouwen de workshops als een ideale manier om de betrokkenheid van de werknemers te vergroten en de onderlinge banden aan te halen tussen mensen die soms al maanden thuiswerken.’

Omdat de formule aanslaat en makkelijker te organiseren valt dan fysieke kookworkshops wil Vannitsen er blijvend op inzetten. ‘Gemiddeld zijn er per sessie 20 à 25 deelnemers, maar er zit geen limiet op. Ik kan er zoveel meer mensen mee bereiken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie