'Lockdown gaf ons tijd om op adem te komen'

Net voor de lockdown hadden Colin Deblonde (22) en drie bevriende student-ondernemers alles op een rij om hun uitvinding uit te rollen op de markt: de Dripl-automaat verdeelt limonades (op basis van aangeleverde siroop en leidingwater) in hervulbare flessen of rechtstreeks in het glas.

Het eerste prototype hadden de vier intussen ruim uitgetest op de universiteitscampus in Gent, waar ze zelf nog op de aulabanken zaten.

'Aanvankelijk mikten we op het on the go-segment: tankstations en campussen', schetst Deblonde de begindagen. 'Maar al gauw kwam er interesse van cateraars zoals Sodexho en grote corporates als de consultant Deloitte of het transactiebedrijf Swift. Er was duidelijk een behoefte aan ons concept, een combinatie van gezondheid - de siropen bevatten uitsluitend natuurlijke extracten en weinig suiker - en duurzaamheid - er is geen verpakkingsafval, alleen het transport van de siropen.'

'Maar toen ging het land dicht', zegt Deblonde. 'Telewerken werd de norm, zodat we moesten focussen op productiebedrijven, waar wel werknemers op de werkvloer kwamen. De lockdown gaf ons gelukkig ook de tijd om wat op adem te komen na de onverwacht goede respons.'

Na de lockdown in juni en juli slaagden ze erin acht contracten af te sluiten met evenveel overheidsinstellingen en organisaties. Vijf automaten staan intussen bij Flanders Make, Imec, de gemeente Machelen, StartitKBC en OVAM. Er moeten er nog drie geplaatst worden. 'Gelukkig zijn we al die tijd studenten gebleven en konden we terugvallen op onze ouders om te overleven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie