'Mensen appreciëren online netwerken meer dan fysiek'

Rutger Bevers, stichter van de tool Conversation Starter.

Het Antwerpse bedrijfje achter Conversation Starter, een tool om te netwerken op evenementen, gooide het roer in 2020 helemaal om.

Voor het Antwerpse Conversation Starter was de eerste lockdown in maart en april pure horror. Vijf jaar geleden bedacht Rutger Bevers een app waarmee je georganiseerd kan netwerken op fysieke evenementen. Met een profiel op de app kon je vooraf een netwerkmoment inplannen op een specifieke plaats op de eventvloer. Maar met het wegvallen van evenementen voltrok zich het worst-casescenario. 'Onze omzet stond in april op nul euro.'

Onze omzet stond in april op nul euro.
Rutger Bevers
Stichter Conversation Starter

Videocalls deden hun intrede, ook als vervanging van evenementen. Het kleine team van Conversation Starter werkte drie weken 'dag en nacht' door om een versie van de app te ontwikkelen die zich aanpaste aan de nieuwe realiteit. Het bedrijf contacteerde zijn klanten, maar de initiële reacties waren uiterst lauw. 'We kregen geen reactie of het antwoord was dat ze weleens contact zouden opnemen als ze het nodig dachten te hebben.'

Conversation Starter stak zelf de handen uit de mouwen. Het organiseerde het online evenement Veerkracht, waar deelnemers via videocalls konden netwerken met mogelijke zakenpartners. Met 800 deelnemers werd het een succes. 'Mensen appreciëren online netwerken meer dan fysiek. Je moet elkaar al niet staan zoeken op de eventvloer. In de week na Veerkracht moesten we 44 demo's geven van onze tool.'

Betrokkenheid

Het product van Conversation Starter evolueerde mee met de aanvragen die het binnenkreeg. 'We deden onlangs een evenement waarbij scholieren vragen konden stellen aan studenten uit een bacheloropleiding.' Online netwerken blijkt vooral in trek bij de klassieke avonden tussen jonge bedrijven en investeerders, maar ook bij online jobbeurzen of bij evenementen met buitenlandse deelnemers.

Het bedrijf merkt tijdens de netwerkmomenten een hoge betrokkenheid van deelnemers. 'We zien dat mensen online gemakkelijk wegklikken als een spreker aan het woord is, om bijvoorbeeld een mail te lezen. Tijdens het netwerken is dat anders. Hoge profielen, zoals CEO's, zijn ook bereikbaarder. Achter hun scherm hebben ze meer controle over hoe ze de netwerkmomenten matchen met hun agenda.'

Voor het jonge bedrijf veranderde de coronapandemie zo van een horror- in een droomscenario. 'We zijn nu ook een online totaaloplossing, geen klein deeltje van een groot fysiek evenement.' Conversation Starter verdubbelde in aantal werknemers naar vier voltijdsen, met nog drie freelancers aan boord. Het neemt nog mensen in dienst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie