‘Met een geleende bakfiets leverde ik ’s avonds boeken’

Maartje Swillen, mede-eigenaar van de Leuvense boekhandel Boekarest.

Tijdens de lockdown maalde Maartje Swillen, mede-eigenaar van de Leuvense boekenwinkel Boekarest, ’s avonds menig kilometer op de fiets om boeken aan huis te leveren. ‘Voor één klant mocht ik er elke week een kiezen voor zijn vrouw en zijn zoon.’

Toen Boekarest, de onafhankelijke boekenwinkel aan het Leuvense Ladeuzeplein, op 18 maart de deuren moest sluiten, kwam mede-eigenaar Maartje Swillen onmiddellijk in actie. 'Omdat ik zelf in de winkel sta, afwisselend met een van mijn vennoten, en we dus geen personeel in dienst hebben, konden we snel schakelen', zegt Swillen, die in de loop van ons gesprek een paar keer de telefoon zal neerleggen om een klant te helpen.

De winkel was dan wel dicht, de Boekarest-klant kon via alle mogelijke kanalen, van WhatsApp tot Facebook, zijn favoriete lectuur bestellen. ‘Ik begon ’s ochtends een uur vroeger om alle administratie rond te krijgen en maakte overdag alle pakketten klaar tegen 17 uur, de deadline voor het postkantoor.’ 

Een deel van de bestellingen leverden Swillen en twee vennoten zelf af. ‘Ik kon gelukkig een bakfiets lenen van een collega-ondernemer met een fietsenwinkel in de buurt, want op den duur werden het er echt veel’, zegt Swillen. ‘’s Avonds fietste ik zo een paar kilometer door Leuven om de boeken overal te brengen. Gelukkig heb ik veel vaste klanten. Een van hen gaf me tijdens de lockdown carte blanche om elke week een boek te kiezen voor zijn vrouw en zijn zoon. (lacht) Toen de Veiligheidsraad de coronamaatregelen enkele keren verlengde, liet hij me weten dat hij zijn bestelling ook verlengde.’

Schade beperkt

Door het grote aantal bestellingen bleef de schade van de wekenlange sluiting al bij al beperkt. ‘Aanvankelijk hebben we dat natuurlijk wel gevoeld, maar aan het eind van die acht weken bleek dat we nauwelijks financiële schade hadden opgelopen. Het hielp ook dat ik mezelf tijdens de lockdown een lager salaris uitkeerde, terwijl ik in die periode van 9 uur tot 21 uur werkte.’

De kracht van de lokale gemeenschap, die ons er echt heeft door gesleurd, heeft me tot tranen toe ontroerd.
Maartje Swillen
Mede-eigenaar boekhandel Boekarest

Toen Boekarest op 11 mei opnieuw de deur mocht openzwaaien, tekenden ook de klanten meteen present. ‘Sommigen zeiden dat ze in tussentijd geen boeken hadden besteld bij Bol.com, omdat ze per se wilden wachten. De kracht van die lokale gemeenschap, die ons er echt heeft door gesleurd, heeft me tot tranen toe ontroerd.’

Om in de boekhandel de klassieke eindejaarsdrukte in november en december te vermijden, overwegen Swillen en co. dit jaar een extern afhaalpunt voor bestelde boeken op te richten. ‘Het is koffiedik kijken of mensen dit jaar minder kerstcadeaus zullen kopen, maar ik schat dat we eind dit jaar op zo’n 10 procent minder omzet dan vorig jaar uitkomen. Daar had ik voor getekend als iemand dat aan de start van de lockdown gezegd had.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie