Advertentie

'Non-profit beseft dat je geld ook digitaal moet werven'

Maxim Bouckaert. ©Photo News

Het groeibedrijf Koalect helpt non-profitorganisaties digitaal geld in te zamelen. Tijdens de coronacrisis kreeg het ook ziekenhuizen en andere zorginstellingen als klant.

Zes jaar geleden stelde Maxim Bouckaert, samen met zijn medestichters Simon Detienne en Lloyd Wauters, vast dat alleen de echt grote non-profitorganisaties al aan digitale fondsenwerving deden. De andere ontbrak het aan de tools daarvoor. 'We wilden dat democratiseren en bouwden er een softwarepakket voor.' Met de coronacrisis ontbolsterde de oplossing van Koalect: de klantenbasis groeide van 80 naar 135.

'We bieden organisaties en bedrijven een digitaal platform aan waarmee ze een wervingscampagne in de steigers kunnen zetten', legt Bouckaert uit. 'Dat product laat toe te connecteren met allerlei promotiemiddelen, zoals een site of nieuwsbrieven, maar ook met verschillende betaalmethodes.' Koalect biedt het product aan, tegen een vaste som per maand, maar doet ook consultancy bij zijn klanten om het onderste uit de kan te halen.

De doorbraak tijdens de coronacrisis kwam er vooral in de zorg. Ziekenhuizen en andere zorginstellingen wierpen zich dit jaar op digitale fondsenwerving. 'Ze hadden extra kosten en probeerden daarvoor extra fondsen aan te boren.' Een voorbeeld is de online #clapandact-campagne, opgezet door Koalect. Je kon er doneren aan verschillende Belgische ziekenhuizen, een uitloper van het avondlijk klappen voor de zorg.

QR-code

Dat bleek uitermate succesvol. Het Brusselse ziekenhuis Saint-Luc zamelde 2 miljoen euro in via de digitale weg. Waar de zorg dit jaar in digitale fondsenwerving versnelde, toonde de klassieke non-profit zich voorzichtiger. 'We zagen daar in het voorjaar een vertraging. We voegden de klanten in een minder hoog tempo toe dan normaal.' Al lijkt zich dat te herstellen. 'Er is nu het volle besef dat je geld digitaal moet werven.'

De coronapandemie wijzigde de noden. Veel organisaties houden virtuele in plaats van fysieke evenementen. 'Je kan nu geen mensen samenbrengen op één locatie om ze 10 kilometer te laten lopen. Ze lopen dat dan elk apart en houden dat bij op hun loopapp. Maar je hebt dan wel een integratie nodig tussen die app en het platform om de fondsen te werven.' Ook QR-codes zijn populair. 'Organisaties willen die op hun brieven of ander promomateriaal gedrukt zien.'

135
Digitale werving
Al 135 organisaties in België werven via de digitale weg geld met Koalect.

Koalect kijkt met zijn platform over onze landsgrenzen. 'We hebben al klanten in Nederland en Frankrijk.' De coronacrisis vertraagde die expansie enigszins, omdat het bedrijf hier weer een ander moest herdenken. Maar Bouckaert ziet potentieel voor zijn bedrijf, dat 14 werknemers telt. 'De landen rondom ons zijn misschien nog actiever dan ons in fondsenwerving. Maar wat wij doen rond digitale werving is uniek.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie