Ochtendshotje gember verovert Vlaanderen

Jan Verhoeven (Gingerwald en Ginger Jack).

Eerst leverde hij gezonde sapjes aan kmo's, maar sinds de Vlaming massaal telewerkt, heeft Jan Verhoeven zichzelf heruitgevonden met een gemberdrank voor particulieren.

Tot midden maart vorig jaar leverde Jan Verhoeven via zijn zelf ontworpen ‘juice corners’ twee keer per week sapjes van groenten, fruit en kruiden zonder toegevoegde suikers bij 30 vaste kmo-klanten.

‘We draaiden zo’n 20.000 euro omzet per maand, de drie maanden voor de eerste lockdown zelfs 30.000 euro.’ Verhoeven lanceerde zijn concept vijf jaar geleden onder de naam Gingerwald en leverde een 60-tal smaakcombinaties aan.

‘Ons verhaal sloeg kort voor de coronacrisis almaar beter aan bij Brusselse en Antwerpse kmo’s. We leverden ook sapjes op evenementen van grote bedrijven.’

Maar het veelvuldige telewerk en de nagenoeg lege bedrijfskantoren als gevolg van de coronacrisis deden de vraag opdrogen en dwongen Verhoeven om zichzelf heruit te vinden.

We zijn allebei grote gemberfans en sloegen na onze werkuren aan het kokerellen.
Jan Verhoeven
Oprichter Ginger Jack

‘Samen met een goede vriend, Frederic Bodson, met wie ik een coworkingplek deel, ben ik beginnen te brainstormen. We zijn allebei grote gemberfans en sloegen na onze werkuren aan het kokerellen. We wilden een drankje ontwikkelen voor particulieren.’

Half september verkochten Verhoeven en zijn kompaan de eerste honderd gemberdrankflessen, onder de naam Ginger Jack, aan familie en vrienden. ‘Nadien plaatsten we de eerste Facebook-post en sindsdien raakte alles in een stroomversnelling.’

Vandaag wordt het drankje, dat in de markt gezet wordt als ‘ochtendbooster’ en de helft minder suiker bevat dan gelijkaardige producten, al verkocht in een 250-tal drankencentrales, groente- en fruitwinkels en delicatessenzaken in Vlaanderen.

‘We verkopen nu zo'n 4.500 à 5.000 flessen per maand’, zegt Verhoeven, die samen met zijn vennoot al twee werknemers aan boord haalde. ‘Er staat nog een vacature open en de productie stijgt elke maand met 20 à 30 procent.’

‘Ik heb er ook goede hoop op dat we Gingerwald later dit jaar opnieuw kunnen lanceren, als mensen weer meer naar kantoor mogen. Zodra werknemers drie dagen per week naar hun werk mogen, is het voor ons rendabel om opnieuw te beginnen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie