Advertentie

Onlinedrukker wordt naaiatelier voor mondmaskers

Ahmed Hilami bouwde in een weekend een naaiatelier in zijn Brugse drukkerij.

De onlinedrukkerij Flyer kent net zoals de hele grafische sector moeilijke tijden. Maar de beslissing om ook mondmaskers te produceren legt het Brugse bedrijf geen windeieren.

Schoenmaker, blijf bij je leest. Dat spreekwoord staat niet in het woordenboek van Ahmed Hilami (42), de oprichter van de onlinedrukkerij Flyer.be. Vandaag maken zijn 18 naaisters gemiddeld 3.600 mondmaskers per dag. Voor klanten als Le Pain Quotidien, Plan International, Proximus, UGent, Gaia, ThinkPink, Luminus, banken, vastgoed- en interimkantoren, brandweer en politie, transportbedrijven en particulieren. Covidgecertifieerd (Centexbel) en gepersonaliseerd met logo of motief. Tien tot 200.000 stuks per bestelling.

De Brugse drukkerij mocht als ‘essentiële dienst’ openblijven tijdens de eerste lockdown. Toch was de impact dramatisch, zegt Hilami. ‘Festivals, evenementen, beurzen en horeca zijn belangrijke klanten. Onze omzet kelderde in de eerste maanden met 70 tot 80 procent.’ Precorona ontving de 18 jaar oude drukkerij met 47 werknemers 500 à 600 bestellingen per dag uit België, de buurlanden, Noorwegen en Zwitserland. Voor reclame, naamkaartjes, geboorte- en communiekaartjes, brochures en banners.

Tijdelijke werkloosheid voor de helft van de medewerkers bood een uitweg. Maar de gedreven Hilami verkoos het geweer van schouder te veranderen. Met zijn e-commerceplatform flyer.be schakelde hij snel naar de verkoop van handgel, handschoenen en mondmaskers. 

Om niet van buitenlandse leveranciers afhankelijk te zijn besloot de ondernemer de mondmaskers zelf te maken. Hij investeerde 45.000 euro in 18 industriële naaimachines - ‘professionele machines, geen bucht’ - en wierf evenveel naaisters aan die in twee ploegen werken. ‘Ik wist niets van naaien.’ Inmiddels produceerden ze meer dan 700.000 stuks.

Het naaiatelier doet nu ook de complexe herstelling van brandweerpakken uit heel België, Utrecht en Parijs.
Ahmed Hilami
Oprichter en eigenaar van Flyer.be

De mondmaskers kunnen het verloren drukwerk niet volledig compenseren. Hilami verwacht een omzet die lager uitkomt dan de 12 miljoen euro vorig jaar. ‘Het zal minder zijn, maar niet zo dramatisch als we hadden gedacht.’ Het drukwerk trekt de jongste maanden weer aan tot de 85 à 90 procent van vorig jaar. ‘We profiteren van de boom in e-commerce. Bedrijven hebben geen schrik meer om drukwerk online te bestellen.’ Daarnaast komt het kalenderseizoen op gang. En binnenkort lanceert Flyer een antibacteriële uv-lak voor drukwerk. 

Wat gebeurt er met het naaiatelier als mondmaskers uit het straatbeeld verdwijnen? Hilami maakt zich geen zorgen. ‘Ik vind wel iets als het zover is - hemden, schorten, vlaggen. We hebben nu de machines, de mensen en de knowhow. Het atelier staat ondertussen ook in voor de complexe herstelling van brandweerpakken uit heel België, Utrecht en Parijs.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie