'Pralines zijn echt een geschenkartikel. Maar mensen gingen nergens meer op bezoek'

©BELGAIMAGE

'Beste chocoladeliefhebber, het walhalla van chocolade is gevonden!' Met die zin maakt Fangio De Baets (45) klanten op zijn website warm voor een bezoek aan Pralinette. Maar de chocolaterie in het toeristische hart van Brugge heeft de voorbije tijd weinig bezoekers over de vloer gehad.

Net toen De Baets klaarstond voor de start van het seizoen, zette het coronavirus de lockdown in gang. 'Het voorjaar zag er niet slecht uit', herinnert de chocolatier zich. 'Al onze workshops waren volgeboekt. We verwachtten heel wat groepen Amerikanen op riviercruise. Maar in 14 dagen viel alles weg.'

Aangezien Pasen voor de deur stond, wilde De Baets snel zijn enorme stock chocolade kwijtraken. Hij besloot via zijn webshop een speciaal paaspakket voor 40 euro aan te bieden. 'Onlineverkoop kan maar 10 à 15 procent van de omzet redden. Je moet ook extra's geven, zoals gratis thuislevering. Maar we hebben veel nieuwe klanten gewonnen, tot in Brussel. Als je een zaak hebt in Brugge word je snel als toeristenwinkel bestempeld. Om Belgen te overtuigen, moeten we een extra effort doen.'

Toeristen

Toen de grenzen midden juni opnieuw opengingen, kende de winkel in de Wollestraat enkele goede weken. 'De herstart was zeer goed', vertelt De Baets. 'Er kwamen opnieuw Nederlandse, Franse, Duitse en later zelfs Britse toeristen. Wij zaten snel aan 60 à 70 procent van de normale verkoop. Maar eind juli sloeg de stemming om. België kreeg code oranje en de toeristen bleven weg.'

De omzet van Pralinette is nu weggesmolten tot 30 à 40 procent van voorheen. Na de extreme hitte van de voorbije dagen, die de chocoladeverkoop sowieso bemoeilijkt, hoopt De Baets vanaf dit weekend opnieuw beter te draaien. Al beseft hij dat de komende maanden moeilijk blijven. 'Dit jaar verwachten we geen toeristen van buiten Europa meer. Ook de rest wordt hobbelig.'

Cadeau

Intussen heeft De Baets, die vorig jaar investeerde in een tweede atelier, maatregelen genomen om de coronacrisis door te komen. De chocolatier moest twee van zijn vier werknemers ontslaan. 'Zoiets doe je niet graag, maar we hebben onze rekening gemaakt. Het was niet duidelijk hoelang de technische werkloosheid nog zou gelden. En ik wilde duidelijkheid scheppen voor het personeel.'

De coronacrisis heeft de meester-chocolatier een wijze les geleerd. 'Pralines zijn echt een geschenkartikel. Als we ergens op bezoek gaan, nemen we een boeket bloemen, een fles wijn of een doos pralines mee. Maar in lockdown gingen mensen nergens meer op bezoek. Dat cadeau-aspect is nog belangrijker dan ik zelf besefte.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie