Scheepshersteller breidt uit naar gelaatsschermen

Patrick Mok, de eigenaar van het laserbedrijf BLC.

De Antwerpse kmo Belgian Laser Company (BLC) schoot de afgelopen maanden de ziekenhuizen en veiligheidsdiensten te hulp met gezichtsbescherming.

BLC is een kleine kmo met grote klanten in de Antwerpse haven. De chemiereuzen BASF en de farmagigant Janssen Pharmaceutica zijn kind aan huis op de Bredabaan voor BLC's 30 jaar lange expertise in het op maat en computergestuurd lasersnijden, plooien en lassen van metalen, kunststoffen en hout. 

Die business vertraagde in de eerste weken van de lockdown, wat het atelier ruimte gaf om gezichtsschermen te snijden uit de kunststof PET-G. Het bedrijf met zeven medewerkers sloot zich aan bij de burgerbeweging Makers Against Corona. Samen met een dertigtal andere bedrijven leverde BLC 30.000 gelaatsschermen - met verstelbare hoofdband en ventilatie - aan ziekenhuizen, woon-zorgcentra, veiligheidsdiensten, gemeenten en bedrijven.

Kappers

In een volgende fase beleverde de Antwerpse kmo ook kaakchirurgen, kappers en kwetsbare particulieren zoals hoogbejaarden. Het gamma werd inmiddels uitgebreid met beschermpanelen voor balies en kassa's en gepersonaliseerde handgelhouders. 

Ondernemen is een marathon. In moeilijke tijden wordt dat een triatlon.
Patrick Mok
CEO Belgian Laser Company

'Ondernemen is een marathon en in moeilijke tijden wordt dat een triatlon', zegt oprichter en CEO Patrick Mok over de snelle uitbreiding van zijn actieterrein. 'Je moet heel flexibel kunnen inspelen op wat er om je heen gebeurt.' Snelle leveringen zijn geen uitzondering bij BLC. Meer zelfs, klanten die voor 10 uur een bestelling plaatsen kunnen die nog dezelfde dag afhalen. Dat gebeurt onder meer bij scheepsherstellingen. 'Elke dag dat een schip in de haven ligt, lopen de kosten enorm op', zegt Mok. 

De ondernemer leerde de lasertechnologie eind jaren 80 kennen toen die nog in de kinderschoenen stond. Mok zag snel mogelijkheden voor verschillende toepassingen en richtte in 1989 BLC op. Doorheen de jaren bouwde hij een technische expertise op die zowel kmo's als multinationals aantrekt. 

Ruim dertig jaar later is er een omzet van 1,3 miljoen euro. De inkomsten komen niet alleen uit de haven. Met klanten in de bouw, industrie, retail, automotive, horeca en sport snijdt, plooit en last BLC ook kunstzinnige trapleuningen en kleine metalen onderdelen voor wagens, sporttrofeeën en uithanglogo’s. Voor een modeontwerpster ontwierp het bedrijf een schoen in inox. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie