Thuiswerkers leren al spelend

Xylos ontwikkelde een virtuele Escape Room die thuiswerkers wegwijs maakt in Microsoft Teams. ©Photo News

Thuiswerk heeft heel wat bedrijven en werknemers in staat gesteld ook tijdens de coronapandemie productief te blijven. Maar dat thuiswerk is niet voor iedereen zo makkelijk als het klinkt.

Bij het Antwerpse IT-bedrijf Xylos, dat bedrijven helpt om efficiënt digitaal te werken, kunnen ze ervan meespreken. ‘Tijdens de lockdown zagen we een grote toename van de vraag naar persoonlijke begeleiding van werknemers in de overgang naar digitaal werken’, zegt Peter Coppens, Divisie Directeur Digital Studio bij Xylos. Werknemers die vroeger met hun vragen bij collega’s terechtkonden, waren plots op zichzelf aangewezen.

‘Daarnaast zagen we ook een toename van de vraag naar digitale leerprocessen. OASE, ons kennisplatform waar we onder meer instructievideo’s en webinars delen over allerlei zakelijke softwaretoepassingen, kende zowat 35 procent meer consultaties.’

Xylos had al wat ervaring met ‘gamification’, het gebruik van spelelementen om mensen te motiveren tijdens opleidingen. Het ontwikkelde een spelconcept rond het idee van een ‘escape room’: deelnemers moeten samenwerken om uit een kamer te ontsnappen en leren al spelend bepaalde functionaliteiten van de software te gebruiken.

‘We waren dat aan het ontwikkelen voor klassikale opleidingen, tot een collega op het idee kwam een virtuele escape room te bouwen. Nog geen maand na het begin van de lockdown hebben we een app gelanceerd die werknemers al spelend functies aanleert van Microsoft Teams (het zakelijke communicatie- en samenwerkingsplatform dat deel uitmaakt van de Microsoft 365 kantoorsoftware, red.).

Een spel duurt ongeveer 20 minuutjes en maximaal vijf mensen kunnen deelnemen. De eerste grote gebruiker was een onderwijsinstelling met 300 werknemers. Intussen komen er veel vragen en positieve reacties binnen, ook van Microsoft, zegt Coppens. ‘We zijn nu aan het kijken naar andere toepassingen, zoals een spel dat kan helpen de IT-beveiliging te verbeteren.’

Xylos ontwikkelde de virtuele escape room in samenwerking met Start It X, het bureau van Lode Uytterschaut dat grote bedrijven intern helpt te innoveren. ‘Ze hebben ons geholpen om de app sneller naar de markt te brengen, maar ze daagden ons ook uit om hem innovatiever te maken’, zegt Coppens.

Xylos sluit niet uit dat het project wordt afgesplitst in een zelfstandig bedrijf, wat meteen een primeur zou zijn voor het 250 man sterke IT-bedrijf.

Lees verder

Advertentie
Advertentie