'Twee tot drie jaar donkere tijden'

Andy Moors van Veldeman Structure Solutions

De tentenleverancier Veldeman moet de helft van zijn business lamleggen door het verbod op festivals en andere events.

Zonder de pandemie was Veldeman Structure Solutions nu op Rock Werchter de laatste hand aan het leggen aan tenten op het festivalterrein en op de camping. De grootste is The Barn, een tent zo groot als een voetbalveld waar donderdag normaal 20.000 jongeren en muziekliefhebbers zouden dansen op Apparat, en zondag zouden meezingen met Michael Kiwanuka.

Het bedrijf uit Bree, 100 man groot, realiseert de helft van zijn 25 à 30 miljoen euro jaaromzet in de eventsector. In Europa verhuurt het tijdelijke tentstructuren aan grote festivals als Pukkelpop, Lowlands (Nederland) en Sziget (Hongarije) en events als de Memorial Van Damme en Zoute Grand Prix. Daarnaast verkoopt Veldeman zijn profielen en zeilen aan internationale partners, zoals voor permanente vliegtuighangars in Noord-Amerika en het Midden-Oosten. En in Tokio doen volgend jaar 400 van zijn tenten - samen 30.000 vierkante meter - op de Olympische Spelen dienst als ticketbalies, kleedkamers, paardenboxen en restaurants. 

Zonder de pandemie was Veldeman op Rock Werchter tenten aan het opzetten.

Door het wegvallen van de events verwacht Andy Moors, bijna tien jaar CEO, een omzetkrimp van 30 à 40 procent. Nog meer dan vroeger zet hij in op de andere afzetmarkten, vooral de industriële toepassingen als tijdelijke productieruimte of magazijn. De tenten worden ook gebruikt als een extra bedrijfskantine om lunchende werknemers meer ruimte te geven, en als tijdelijke winkel als Aldi of Lidl een bakstenen vestiging renoveert. Ook trok Veldeman tenten op aan ziekenhuizen voor de triage van covidpatiënten. Het overgrote deel daarvan is weer afgebroken. Behalve tijdelijke tenten voorziet het Limburgse bedrijf in permanente structuren zoals tennishallen. 

'We hebben de voorbije jaren onze activiteiten gediversifieerd en die beweging zetten we verder', zegt Moors. Maar de impact van de crisis is groot. 'Uit de vorige crisissen hebben we geleerd dat de eventsector twee, drie jaar nodig heeft om te herstellen. Het worden donkere tijden.'

Moors heeft het gros van zijn personeel op tijdelijke werkloosheid gezet en de afbetalingen van leningen uitgesteld. Daarnaast leverde het management loon in. Dat moet volstaan om de moeilijke tijden door te komen. 'We hebben heel goede jaren achter de rug. Dat geeft ons een financiële buffer om de crisis op te vangen.'

Ondernemen in coronatijden

In de rubriek 'Ondernemen in coronatijden' laten we elke dag een bedrijfsleider aan het woord over hoe hij/zij deze crisis het hoofd biedt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie