Tweedehandsauto's verkopen als zoete broodjes

©Siska Vandecasteele

De lockdown was een catastrofe voor de autoverkoop. De verkoop van nieuwe auto's kelderde in april met 90 procent, die van tweedehandsauto's met 81 procent. Maar in mei gingen de garages en toonzalen weer open en de markt veerde op. Vooral de verkoop van tweedehandsauto's en (goedkopere) stockwagens boomt, is bij de autosupermarktketen Cardoen te horen.

'Op 11 mei, de eerste dag na de lockdown, verkochten we dubbel zoveel als het jaar voordien', vertelt Ivo Willems, co-CEO van Cardoen. 'We dachten dat dat eenmalig was, maar de daaropvolgende 30 dagen verkochten we 59 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de jongere occasies doen het goed. De verkoop van tweedehandsauto's steeg overal met 25 procent na de lockdown.'

Auto's op slot

Willems ziet drie redenen. 'De klassieke dealers hebben problemen om juiste leverdatums te geven, omdat de autofabrieken zolang dicht zijn geweest. Alles wat nu besteld wordt, moet nog gemaakt worden en in augustus is er de jaarlijkse vakantie. Iemand die dringend een auto wil, wacht liever niet.'

Een tweede reden is dat Cardoen rekening houdt met de vrees voor coronabesmetting. 'In onze toonzaal zijn alle auto's op slot', zegt Willems. 'Als ze toch geopend zijn om de potentiële koper iets te tonen, worden ze gedesinfecteerd.'

Ten derde heeft Cardoen van de coronaperiode gebruikgemaakt om overal in Europa partijen auto's goedkoop op de kop te tikken. 'We konden die dan ook tegen lage prijzen verkopen.' Sommige modellen, zoals Renault Clio en Jeep Compass, gingen met 40 procent korting de deur uit.

Tijdens de lockdown toonden we onze auto's in de toonzaal van achter glas, terwijl de kopers die buiten stonden met de verkoper konden bellen. We verkochten in die periode maar een vijfde van normaal. Maar onze klantentevredenheid was nog nooit zo hoog.'
Ivo Willems
co-CEO Cardoen

Willems: 'We horen van veel mensen dat ze tijdens de coronalockdown minder uitgegeven hebben dan normaal, terwijl hun koopkracht dankzij de tijdelijke werkloosheid niet is gedaald. Bovendien gaan velen in eigen land op vakantie. Ze spenderen dat uitgespaarde geld aan een tweedehandsauto of een stockwagen.'

Tijdens de lockdown hield Cardoen - dat in ons land 16 vestigingen telt en 160 mensen tewerkstelt - relatief goed stand. Willems: 'We verkochten via de telefoon, online, via Facetime. We toonden onze auto's in de toonzaal van achter glas, terwijl de kopers die buiten stonden met de verkoper konden bellen. We leden veel schade. We verkochten in die periode maar een vijfde van normaal. Maar onze klantentevredenheid was nog nooit zo hoog.'

Cardoen mikte voor dit jaar op een verkoop van 10.000 auto's, 7 procent meer dan in 2019. Willems: 'Na de lockdown zaten we 830 auto's achter op schema, nu nog 270. We gaan ervan uit dat we beter doen dan vorig jaar, ondanks die twee maanden sluiting.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie