'Vechten tegen webinar-moeheid'

©Dries Luyten

Johan Krijgsman stond nog maar een tiental maanden aan het hoofd van ERA Belgium toen de coronacrisis in maart het grootste makelaarsnetwerk van het land plots stillegde.

‘De bal was net goed aan het rollen nadat we heel veel initiatieven hadden genomen om onze groei aan te zwengelen,’ zegt het 34-jarige ERA-boegbeeld.’ Door de pandemie waren we ons momentum plots kwijt.’

De coronacrisis diende zware klappen toe aan de immosector, die enkele maanden daarvoor nog de afschaffing van de Vlaamse woonbonus te verwerken kreeg. Huisbezoeken werden van de ene dag op de andere onmogelijk. ‘Onze makelaars mochten zelfs geen leegstaande panden meer bezoeken om opmetingen te doen of foto’s te nemen’, vertelt Krijgsman. ‘Het merendeel van onze 500 medewerkers zat in economische werkloosheid.’

Trainen voor nieuwe competitiestart

De kantoorhouders en de marketingmensen bleven wel grotendeels aan de slag. Krijgsman maakte er al vroeg zaak van om iedereen voor te bereiden op het einde van de lockdown. ‘Ik ging er toen al vanuit dat we een heel drukke periode tegemoetgingen als we zouden herstarten. Net zoals een voetbalteam al weken voor de start van de competitie begint te trainen, zijn we ook snel met nieuwe initiatieven gekomen. Voor de kantoorhouders organiseerden we wekelijkse teamsessies rond coaching, digitalisering en de manier waarop ze hun zaak konden organiseren.’

‘Maar ook voor de andere medewerkers waren er om de twee weken sessies', vervolgt Krijgsman. ’We wilden de rust in de groep behouden. Duidelijk maken dat ERA Belgium een sterk bedrijf is, en dat we ondanks alle tegenslagen willen investeren in verdere groei.’

Mensen die voor de coronacrisis nog wat wantrouwig stonden tegenover digitalisering, hebben de klik gemaakt, stelt Krijgsman vast. ‘Al merk ik nu wel dat mensen die overdaad aan webinars even moe zijn geworden. We hebben daarom besloten ze tot na de zomer te pauzeren.’

Herpakt

De financiële impact van de coronacrisis was groot, geeft Krijgsman toe. ‘Maart en april zijn doorgaans een zeer goede periode voor ons. Ik schat dat we door de lockdown 20 procent omzetverlies hebben geleden in die twee maanden. Sinds de heropening heeft de vastgoedmarkt zich wel stevig herpakt.'

'Je merkt dat er bij klanten een ‘sense of urgency’ is ontstaan sinds corona. Wie na drie maanden lockdown een appartement of een woning met een tuin vindt, zal nu veel minder aarzelen om die te kopen. Onder meer daardoor zijn mei, juni en het eerste deel van juli goed meegevallen. Daarom verwacht ik dat we al 10 procentpunten van ons eerdere omzetverlies hebben kunnen goedmaken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie