'Veel mensen zullen nu anders naar logistiek kijken'

Antoon Van Coillie. ©Dries Luyten

We zien wel een kleine vertraging in onze activiteiten als gevolg van de coronacrisis – een aantal grote bouwwerven liggen stil en sommige bestellingen worden even uitgesteld - maar die is helemaal niet dramatisch’, zegt topman Antoon van Coillie van de Belgische binnenvaartrederij Blue Line Logistics.

In deze rubriek laten we elke dag een bedrijfsleider aan het woord over hoe hij/zij deze crisis het hoofd biedt. 

‘Onze drie schepen in België varen en eigenlijk zitten we niet zo ver van de normale toestand. Enkel de test met een vierde schip in Parijs voor stadsdistributie ligt voorlopig stil’.

De West-Vlaamse ondernemer, die nog voor Ackermans & van Haaren werkte en ooit bankier was in de Londense City, smeet zich zeven jaar geleden als buitenstander op de binnenvaart. Hij ontwierp samen met een Nederlands ingenieursbureau een nieuw soort binnenschip met lage diepgang en eigen kraan. De cargocatamaran heeft geen slaapplaats. De schipper stapt elke dag aan boord en er wordt in twee shifts gewerkt. 

Van Coillie: ‘Onze transporten voor het IOK – afval van Geel en Mol naar Beerse – en onze contracten met de bouwfirma’s Coeck, Wienerberger en Xella voor het vervoer van zand, cement, gipsproducten, beton- en Ytong-blokken, blijven lopen. Er was een vertraging, maar we zien de markt van bouwmaterialen weer een beetje aantrekken'.

Betalingsproblemen met klanten zijn er niet. Problemen met social distancing evenmin. 'Elk schip heeft maar één schipper aan boord en lossen en laden gebeurt via een kraan of via iemand die met een truck komt helpen. Onze mensen dragen geen beschermingskledij. Alles wordt wel goed ontsmet als de schipper wordt afgelost. In principe kunnen we 16 uur per dag varen. Ikzelf werk thuis net als de vier andere mensen op kantoor. We vergaderen via Skype.'
Van Coillie heeft nu vier schepen – met de naam Zulu – in de vaart. Eind dit jaar komen er nog twee grotere exemplaren bij van 55 m lang en een capaciteit van 450 ton. De kostprijs schommelt rond 1,6 miljoen euro. De schepen worden in Centraal Europa gebouwd en de bouw loopt volgens Van Coillie geen vertraging op.

De plannen met het Noorse Kongsberg om over anderhalf à twee jaar zelfvarende Zulu’s - met sensoren, radars, gps en artificiële intelligentie die de bemanning vervangen - in de vaart te brengen, blijven gehandhaafd. In Parijs wil Van Coillie met stadsdistributie starten voor onder meer bouwmaterialen en afval. 'Luchtvaart, toerisme en horeca krijgen nu de grootste klappen,' zegt Van Coillie. 'De coronacrisis zal veel mensen op een andere manier naar logistiek doen kijken, Er zal meer aan huis worden geleverd, meer digitaal worden vervoerd, gewerkt en geleverd. De social distancing zal nog wel een tijdje doorwerken'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie