'Vroeger verkochten we sauna's op beurzen, nu zijn zoekmachines belangrijker'

De opkomst van sauna's en wellnesscentra lijkt een vrij jong fenomeen, maar in het West-Vlaamse Zwevegem zaten ze al in de sixties volop te zweten om fit te blijven.

'De allereerste sauna in België hebben we in 1964 in Zwevegem gebouwd', zegt Peter Seynaeve van Delmi Sauna, een bedrijf uit Kortrijk dat ruim een halve eeuw Finse sauna's en infraroodcabines verkoopt en plaatst.

'Dat gebeurde op vraag van een verkoopdirecteur van Bekaert, de staaltechnologiegroep die daar is gevestigd', zegt Seynaeve. 'Delmi was toen een meubelfabrikant. De familie van wie ik het bedrijf 20 jaar geleden heb overgenomen is op studiereis naar Finland gegaan om te weten hoe zo'n sauna precies werkt. We plaatsen nu elk jaar 100 tot 150 sauna's.'

De klanten zijn zowel particulieren als wellnesscentra. Die laatste zagen zich door de coronamaatregelen in zowel de eerste als de tweede lockdown verplicht de deuren te sluiten. 'Aanvankelijk was er extra werk', zegt Seynaeve. 'We konden het onderhoud van de publieke sauna's doen zonder dat we rekening moesten houden met openingsuren. Maar zodra dat onderhoud is gebeurd, stoppen die opdrachten.'

Ook voor de verkoop van privésauna's kwam de eerste lockdown ongelegen. 'De vraag naar sauna's is het grootst in de herfst en winter. De donkere maanden, zeg maar. Bij het begin van de eerste lockdown zaten we midden in die periode en daarna werd het mooi weer. Van die hele cocooningtrend heb ik weinig gemerkt.'

Van die hele cocooningtrend heb ik weinig gemerkt.
Peter Seynhaeve
Directeur Delmi sauna

Begin afgelopen herfst zag Seynaeve de interesse toenemen. '90 procent van wat we aan particuliere klanten verkopen, zijn combinaties van Finse sauna's - waar de temperatuur hoger ligt dan 70 graden - en infraroodcabines. De gemiddelde prijs schommelt tussen 10.000 en 15.000 euro. Dat is een levenslange investering, terwijl je tegenwoordig ook televisies vindt die zoveel kosten.'

Seynaeve verwacht dit jaar beterschap, maar Delmi Sauna moet zich aanpassen aan de marktomstandigheden. 'We werken op maat. Voor ons is de toonzaal zeer belangrijk. Dat lukt nu minder gemakkelijk. We moeten inzetten op een nieuwe site en inspanningen doen om hoger te scoren in onlinezoekmachines. Die inspanningen zijn nodig omdat grote bouwbeurzen zoals Batibouw belangrijk waren voor ons. Ik verwacht niet dat dat soort events deze crisis helemaal te boven komt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie